Skip to main content

پشت‌پرده حملات انفجاری در

پشت‌پرده حملات انفجاری در
اقبال اقبالی

پشت‌پرده حملات انفجاری در بلژیک
******************************
پس از فرانسه, در حملات انفجاری علیه بلژیک قریب 40 تن جان خود را از دست داده و بیش از 200 تن هم زخمی شدند. این حملات علیه فرودگاه بین‌المللی زاونتم و ایستگاه متروی مالبک انجام گرفت.
چهارشنبه ۲۳ مارس ۲۰۱۶، ساعت ۸:۳۷
مرکز خبر - فرات
پس از فرانسه, در حملات انفجاری علیه بلژیک قریب 40 تن جان خود را از دست داده و بیش از 200 تن هم زخمی شدند. این حملات علیه فرودگاه بین‌المللی زاونتم و ایستگاه متروی مالبک انجام گرفت. فضای بلژیک کاملا امنیتی شد. داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفت, اما وقتی گستردگی حملات را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم, می‌بینیم که بدون همکاری یک کشور, غیرممکن است چنین حملاتی انجام گیرد.

دو هفته قبل از این حملات, درست پس از توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا در مورد مسئله پناهجویان, در روز 8 مارس هیأتی متشکل از وزیر خارجه «دیدیر رندرس» , وزیر داخله «ژان ژامبون , وزیر دادگستری «گوئن گنس» و وزیر امور پناهندگی «تئو فرانکن» از بلژیک به ترکیه سفر کردند.

هیأت بلژیک قبل از نشست 9 مارس با «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه, «افکان آلا» وزیر کشور و «بکر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه دیدارهایی انجام داد.

محور اصلی گفتگوهای این دیدارها اعلام فهرست کسانی بودند که از بلژیک به داعش پیوسته‌اند و نیز همکاری‌های مشترک پلیس دو کشور بود. هیأت بلژیک می‌دانست که در این دیدار, مقامات ترکیه مسئله سازمان‌های کردی در بلژیک را مطرح می‌کنند. این هیأت می‌خواست در دیدارها در خصوص 1224 بلژیکی که به داعش پیوسته‌اند, اطلاعاتی دریافت کند و با ترکیه به توافق برسد. هیأت بلژیکی که می‌توانست با دادن چند امتیاز به ترکیه در خصوص کردها , ترکیه را راضی و خشنود کند, اما در ساعات پیش‌رو بخاطر اینکه طرف ترکیه‌ای مسئله را به بن‌بست رساندند, هیأت بلژیکی محل نشست را ترک گفت. دلیل ترک محل نشست از سوی هیأت بلژیکی این بود که هیأت ترکیه مصرانه می‌خواست سیاستمداران کرد مقیم بلژیک (رمزی کارتال رئیس مشترک کنگره خلق, زبیر آیدار عضو شورای رهبری ک.ج.ک و چندین سیاستمدار دیگر) بازداشت و زندانی شوند, سپس به ترکیه تحویل داده شوند. همچنین سازمان‌های کردها از قبیل «کنگره ملی کردستان, جمعیت‌ها و سازمان‌های رسانه‌ای کردها» پلمپ شوند. هیأت بلژیکی هم گفت این درخواست‌ها به معنای نقض قوانین خود است و بخاطر اینکه هیأت ترکیه‌ای مذاکرات را به بن‌بست رساند, آنها هم محل نشست را ترک گفتند.

«تئو فرانکن» وزیر امور پناهندگان در بلژیک در مورد نشست با مقامات ترکیه در وبسایت حزب خود «نوا», گفت:«اطلاعاتی که از سوی ما ارایه شود, ممکن است بر ضد کردها مورد استفاده قرار گیرد. زیرا برخی می‌توانند از آن با هدف فشار علیه کردها استفاده نمایند و ما نمی‌توانیم این ریسک را قبول کنیم».

فرانکن همچنین افزود با امتناع از ادامه گفتگوها با ترکیه, انتخاب و رعایت معیارها را ترجیح داده‌اند و این نشان می‌دهد که طرف مقابل آنها هیأتی از ترکیه بوده که هیچ گونه معیار و قانونی را قبول ندارد.

قبل از انجام آن دیدارهای دوجانبه, کردستانیان مقیم بلژیک به منظور جلب توجه همگان به قتل‌عام‌های دولت ترکیه در کردستان, با دریافت مجوز, مقابل ساختمان شورای اروپا خیمه‌ای برپا کردند. کردها خواستند با انجام این کار هم توجهات مقامات اروپایی و هم مقامات بلژیکی را به مسئله قتل‌عام کردها جلب کنند.
اما اردوغان و آ.ک.پ که موفق نشدند امتیازی از هیأت بلژیکی کسب کنند, نخست از طریق رسانه‌های خود اخباری با سرتیتر «خیمه‌های پ.ک.ک مقابل پارلمان اروپا» منتشر کردند. هرچند دولت ترکیه اهداف خود را افشا کرد, اما بازهم دولت بلژیک خیمه کردها را برچید. نخست, احمد داوداوغلو نخست‌وزیر ترکیه مسئله اعتراضات کردها با برپا کردن آن خیمه را مورد هدف قرار داد و ادعا کرد که این کار ضدیت با ترکیه است. سپس طیب اردوغان, رئیس‌جمهور ترکیه در 18 مارس طی اظهاراتی آشکارا بلژیک را تهدید کرد. او گفت«نظاره‌کردن انفجارهای ترکیه در اکران تلویزیون‌ها شاید معنایی ندارد. وقتی همان بمب‌ها در شهرهای شما منفجر شد, آنگاه خواهید دانست که ما چه احساسی داریم. اما آنوقت دیگر بسیار دیر خواهد بود. برای اینکه این بمب‌ها در بروکسل که فرصت نمایش به طرفداران سازمان تروریستی می‌دهد و یا در شهری دیگر اتحادیه اروپا منفجر نشود, هیچ دلیلی وجود ندارد».