Skip to main content

آقای اقبالی هم متاسفم و هم

آقای اقبالی هم متاسفم و هم
Anonymous

آقای اقبالی هم متاسفم و هم متعجب.
در این سایت تا اسم آدم را می بینند که ربطی به آذربایجان دارد به او می گویند پان ترک است یا «بشکه های تنفر و کینه نژادی-قومی» است.
مگر شما چیزی از من خوانده اید که چنین قضاوتی در مورد من می کنید. این را با توجه به این واقعیت می گویم که در اینجا کسی بجز من کامنت ننوشته و طبیعتا شما اینه را خطاب به من نوشته اید.
بگذریم.
من با شما موافق نیستم که «در مورد آذزبایجان عرض کنم که شوربختانه بخش قابل توجهی متاثر از نیروی فاشیستی پان ترک (ائتلاف اردوغان - داعش) است که شعار خلیج عربی و "فارس" ستیزی را در دستور کار دارند.»
این را بر چه اساسی و با اتکا به کدام آمار میگویید؟ در هر جامعه ای نیروهای افراطی و فاشیست و پان وجود دارند و این مختص آذربایجان نیست. شاید در ایرانگلوبال اکثریت آذربایجانی ها «متاثر از نیروی فاشیستی پان ترک (ائتلاف اردوغان - داعش)» باشند (من

در این هم شک دارم) ولی باور نمی کنم که در «آذربایجان» اینطور باشد. من این ارزیابی شما را واقعی نمی دانم.
1- برای من اینطور است که «تحت هیچ شرایطی حمایت از جریانات فاشیستی برای من قابل تصور نیست». البته برای من در حرف و عمل اینطور است ولی من دیده ام که شما همیشه از آقای ناصر کرمی حمایت کرده اید!
2- شعار فدرالیزم مثل خیلی از شعارهای دیگر مانند سکولارسیم می تواند مورد استفاده نیروهای پوپولیست باشد و اگر با آن درست برخورد شود می توان این شعار را از دست پوپولیستها گرفت.
برعکس شما من فکر می کنم که فدرالیسم لزوما مساوی با ایجاد دیوارهای نژادری و قومیتی نیست. مثلا تصور من این است که اگر ایران فدرالیستی شود و مثلا آذربایجان هم بشود فدرال آذربایجان، آن وقت تمام آذربایجان را شامل می شود که ترکها، طالشها، کردها، ارمنیها، آسوریها و... هم در آن هستند و این ربطی به قوم و نژاد ندارد.
3- در مورد حق تعیین سرنوشت هم چه شما آن را کهنه و قدیمی بدانید و چه ندانید، در جامعه ملل حقی شناخته شده است. به نظر من هیچ کسی، با هیچ عنوانی حق ولایت دیگران را ندارد. هز کس سرونوشت خود را خودش مشخص می کند و احتیاجی به قیم و وصی و ولی فقیه یا غیرفقیه ندارد.