Skip to main content

درباره ی "توضیح" تارنمای

درباره ی "توضیح" تارنمای
کاوه جویا

درباره ی "توضیح" تارنمای "انتخاب خبر" نکات زیر قابل ذکر است:
1ـ تارنمای ایران گلوبال یک رسانه ی آزاد است که به ویژه در پخش دیدگاه های کنشگران سیاسی و مدنی درون ایران کوشاست. پیام دکتر محمد ملکی، کنشگر برجسته ی سیاسی در ایران، درباره ی تکذیب نوشتار منتشر شده در "انتخاب خبر" از قول ایشان نیز خبری است که انتشار آن از یک رسانه ی آزاد انتظار می رود و ناخوشنودی سردبیر"انتخاب خبر" از انتشار این خبر نشان دهنده ی ناخوشنودی جناب "سردبیر" از آزادی رسانه ای و تمایل وی به جلوگیری از آزادی بیان ایرانیان، حتی در برونمرز است!
2 ـ برای کسانی که در حکومتی بودن تارنمای "انتخاب خبر" تردید دارند، کافی است تنها نگاهی به صفحه ی نخست این تارنما بیندازند و تصویر بزرگ علی خامنه ای و چاپلوسی های چندش آور در وصف این جنایتکار و نیزمطالب متعدد دیگری پیرامون پیام نوروزی خامنه ای در خصوص "اقتصاد مقاومتی" را مشاهده

نمایند تا تردید شان برطرف گردد. نشانی:
http://entekhabkhabar.ir/VisitorPages/default.aspx?itemid=2
3 ـ سردبیر "انتخاب خبر" در توضیح بالا ادعای "استقلال رسانه ای" کرده و دلیل آورده که: " بارها لینک های اخبار و مصاحبه های انتخاب خبر از سوی دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر گردیده است یا صفحه اصلی سایت از دسترس خارج گردیده است". این دلیل برای اثبات استقلال "انتخاب خبر" موجه نیست. اختلافات درونی جناح های رژیم جمهوری اسلامی بارها موجب جلوگیری از کار رسانه های حکومتی به دست جناح رقیب شده، بگونه ای که حتی تارنماهای امنیتی ای چون "صراط نیوز" حسین شریعتمداری هم از این فیلترکردن های "کارگروه تعیین مصادیق" در امان نمانده اند. از سویی، تارنمای "انتخاب خبر" داراي مجوز فعاليت از هيات نظارت بر مطبوعات بوده، دارای دامنه ی " ir " می باشد، که نشانه ی مجاز بودن فعالیت آن از سوی رژیم جمهوری اسلامی است. این نشانه ها و نگاهی به مطالب تارنمای " انتخاب خبر" برای هر بیننده ی آگاه و واقع بینی تردیدی در وابستگی این رسانه به جناحی در درون رژیم باقی نمی گذارد.
4 ـ هرچند که انتشار دهنده ی پیام یک شخصیت سیاسی مسؤول درستی یا نادرستی محتوای آن پیام نیست، چنانکه داوری درباره ی ادعای "انتخاب خبر" در رد تکذیبیه ی دکتر محمد ملکی و داشتن فایل های مصاحبه و پرینت های تماس تلفنی و.....بر عهده ی تارنمای ایران گلوبال به عنوان یک رسانه نمی باشد، اما پیشینه ی سیاه رژیم جمهوری اسلامی و رسانه های وابسته به آن در نشر دروغ و جعل دیدگاه های اشخاص، بدبینی موجهی در داوری درباره ی مطالب اینگونه رسانه ها به وجود آورده است.
5 ـ توضیح تارنمای "انتخاب خبر" برای "ایران گلوبال" از سوی شخصی با نام "عرفان حکمت" به عنوان سردبیر این تارنما فرستاده شده است، حال آنکه در متن منتشر شده ی همین توضیح در خود تارنمای "انتخاب خبر" چنین نامی به چشم نمی خورد! به نظر می رسد که نام "عرفان حکمت" یک نام مستعار است. پرسیدنی است که چرا یک رسانه ی رسمی و مجار درون ایران با نام مستعار "توضیح" می فرستد. اگرچه استفاده از نام مستعار از سوی مخالفان جمهوری اسلامی امری قابل درک است، اما اینکه سردبیر یک تارنمای رسمی و مجاز طرفدار دولت، در ارسال نامه از نام مستعار سود برد بحث انگیز است.
6 ـ صاحب امتیاز و مدیر مسؤول تارنمای "انتخاب خبر" شخصی به نام محمدرضا محبوب فر است. با نگاهی به نوشته های این فرد ملاحظه می شود که وی یکی از عوامل تبلیغاتی رژیم جمهوری اسلامی است. برای نمونه محمدرضا محبوب فر در نوشته ای با موضوع " تعیین جایزه و نشان ایثار برای رسانه " چنین می گوید: " ایثار و شهادت، هنر مردان خداست و رسانه، ابزاری برای بازنمایی این جلوه ی الهی انسان ها است. بدون رسانه، فرهنگ متعالی ایثار در جامعه نهادینه نخواهد شد و کار رسانه، تبلیغ و ترویج این فرهنگ است.....تعیین جایزه و نشان ایثار و شهادت برای رسانه، اقدام ارزشمند فرهنگی است که از سوی متولیان فرهنگی کشورمان درنظر گرفته شده است....". نشانی این نوشته: http://www.khaneisar.ir/fa/newsagency/print/205