Skip to main content

آقای آزاد

آقای آزاد
Anonymous

آقای آزاد

با تشکر از پاسخ شما. من در نوشته ام بخشی از پاسخ آقای آرسن نظریان به مقاله آقای قرجه لو را ذکر کردم. برای خواندن اصل آن، می توانید به سایت شهروند (شهروند دات کام) بخش مقالات، صفحه 463 دوازدهم ژوئن مراجعه کنید.

در ارتباط با پاسخ شما، بخشی از مصادیق جرایم ضد بشری دادگاه نورنبرگ، به تاریخ هشتم اوت 1945 را به اطلاع می رسانم: قتل عمد، ریشه کن کردن، به بردگی گرفتن، اخراج و سایر اعمال غیرانسانی که علیه یک جمعیت غیرنظامی ارتکاب می‌یابد. اعم از اینکه قبل یا در اثنای جنگ رخ داده باشد یا اذیت و آزار بنا به دلایل سیاسی، نژادی، یا مذهبی در ارتکاب جرایمی که رسیدگی به آنها در صلاحیت محکمه قرار دارد، اعم از اینکه ارتکاب آنها نقص قوانین داخلی کشور محل ارتکاب محسوب شود یا خیر؟

یادآوری می کنم که بحث کشتار ارامنه، مربوط به کشته های طرفین جنگ دولت های ارمنستان و عثمانی نیست. بلکه مربوط به کشتار غیرنظامیان ارمنی است. این اعمال عمدتن توسط عوامل دولتی (بخوانید به دستور دولت) صورت گرفته است. به نظر من، با توجه به وسعت حوزه مورد عملیات، کشتار غیر نظامیان ارمنی، آن هم به اتهام اثبات نشده ستون پنجم بیگانه بودن، تنها در ید قدرت دولت عثمانی بوداست.

به هرحال این بحث ارامنه و یا افرادی چون من نیست. همان طور که میدانیم عده ای از شهروندان ترکیه نیز چنین باوری داشته، و با استقبال از زندان، مقالات پرشماری نوشته اند.

با نظر شما موافقم که همه کشورها، باید از این تراژدی های تلخ پند گرفته و در صدد ایجاد یک رابطه انسانی و دوستانه باشند.
درقدم اول، باید از انکار دست برداشت، و با شهامت خطای گذشتگان را تقبیح کرد، آن چنان که روانشاد ویلی برانت، نخست وزیر اسبق آلمان عمل کرد. این مرد بزرگ، در سفر به لهستان، در مقابل بنای یادبود کشته شدگان آن کشور در جنگ جهانی دوم، زانو زد و با نثار تاج گل، این وظیفه انسانی خود را به نمایش گذاشت.

من از طرف خودم کفایت درج نظر را اعلام می کنم، امید به این که آن را حمل بر بی اعتنایی و یا کمبود اطلاعاتم، به حساب نیاورید.