Skip to main content

یکبار چنین گزاشهایی در مورد

یکبار چنین گزاشهایی در مورد
ناصر کرمی

یکبار چنین گزاشهایی در مورد استان خوزستان، در رسانه های گروهی بویژه رسانه های بیکار و مفتخور ایرانی مانند آقای رأفت انتشار یابد تا از تبعیض نسبت به شهروندان ایرانی عرب تبار اشاره ای کند، بد نیست، امّا اینکه چنین برنامه ای را مرتّب تکرار و به یک اصل و اهرم سیاسی تبدیل کردن، قابل بررسی و اصولأ درست نیست. از این گذشته وقتی ماهیّت و جوهر مسئله و صورت موضوع بی پایه و اساس است، چرا باید آنرا تکرار کنند!.
اوّل اینکه تا دورهء ساسانیان نام و اثری و رد پایی از مردم عرب در ایران و در خوزستان نیست، و با حملهء اعراب است که دروازه های جغرافیای ایران بر روی اعراب باز میشود، بنا بر این استان خوزستان و یا مالکیّتی از یک وجب از خاک ایران خوزستان به اعراب، تجاوز به امنیّت ملّی یک کشور و توهین به همهء ساکنان جغرافیای غرب، جنوب غربی و جنوب کشور است.

دوّم اینکه استان خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد، و استانهای جنوبی کشور مرکز منابع نفت و گاز ایران، و به مناسبت بنادر و ارتباط باجهان، مرکز بازار کار ایران هست، و هر ایرانی و شهروند ایرانی از این حقوق برخوردار است که به این مناطق مهاجرت و کار کنند. و هیچ کسی اجازه ندارد برای آنها ممانعتی بوجود آورد.
در این استانها به نیروی انسانی کار ماهر نیازمند است، و متأسفانه شهروندان عرب خوزستان تنبل هستند، حتّی در کشاورزی و برای مایحتاج زندگی روزمرهء خود فعالیّتی ندارند، و انتظار دارند، فقط از منابع در آمد نقت و گاز ایران، روزگار بگذرانند، مانند سایر مردمان عرب حوزهء خلیج فارس، که بازدهی و کار نمیکنند، و مردمان دیگر از جمله هندی، پاکستانی، آفریقایی و غیره.. برایشان کار میکنند.
یک وجب از خاک اهواز و استان خوزستان به مردم عرب تعلق ندارد و ایرانیان ساکن خوزستان و سایر استانهای دیگر جنوب غربی و جنوب ایران، هم هندی و پاکستانی و آفریقایی و گماشتهء نیستند، که خدمتگزار اقلیّت کم مردم عرب در خوزستان باشند. حقوق شهروندی این مردم محترم، ولی ملکیّت نه!

گذشته از دوستان و وابستگان دور و نزدیک، تنها دو خانوادهء درجهء یک من سالهاست که در اهواز ساکن هستند و کار و کوشش تلاش دارند، کشور و میهن باستانی مادری و پدری آنهاست، اصولأ این جابجایی در اثر رشد اقتصادی و بازار کار و نیازمندی به نیروی انسانی کار ماهر در همهء جوامع مرسوم بوده و هست، آیا مهاجران از سایر قاره ها و کشورهای دیگر به آلمان به دانمارک، با اروپا و کشورهای صنعتی برای برهم زدن بافت قومی و نژادی است، این چه افکار عقب مانده ای است !

آقای رأفت و عرب تباران باید این را بدانند، حکومتهای ایران مرکزی، بفکر امنیّت استان خوزستان باشند و یا نباشند، مردمان ایرانی تبار در استان خوزستان و سایر استانهای همسایه و اصولأ استانهای غرب، جنوب غربی، و جنوب کشور هوشیارانه، مسائل را تحت کنترل دارند و به اقلیّت عرب توصیه میشود، با پشتیبانی پان عربیسم کاری را از پیش نخواهید بُرد، طرف گفتگوی شما افرادی مانند رآفت ها و از این بزرگترها ، تهران، قم و سمنان و کرمان و حکومت مرکزی نیست، همان بهتر که با مدارایی با مردم منطقه خوزستان، و استانهای همسایه و جنوب غربی و جنوب کشور به گفتگو بنشینید و دعوی حقوق دمکراتیک خود را بکنید. در غیر انصورت بخوبی میدانید که این موضوع آتش زیر خاکستر هست.