Skip to main content

در مورد سنگ‌نگاره های منطقه

در مورد سنگ‌نگاره های منطقه
همنشین بهار

در مورد سنگ‌نگاره های منطقه تیمره
مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌های ایران در منطقه‌ای به نام «تیمره» واقع شده‌است. تیمره نزدیک شهرستان‌های گلپایگان، الیگودرز و خمین قرار دارد و بیشتر آن در منطقه جغرافیایی گلپایگان بین کوچری و غرقاب است. گفته می‌شود در منطقه تیمره(نزدیک خمین)، قدمت بعضی از سنگ نگاره‌‌ها که تصاویر بزکوهی و...در آن نقش بسته به چهل هزار سال پیش برمی‌گردد. واقعش روش‌های علمی مانند آزمایش موسوم به نیمه عمر کربن، پتاسیم آرگون و تعیین جهت قطب مغناطیسی (magnetic polarity chronology) و یا مقدار اورانیوم توریوم که برای تعیین تاریخ دوره‌های پارینه سنگی به کار می‌رود، هنوز بر روی آثار به‌دست‌آمده از تیمره انجام نشده‌، و به همین دلیل نمی‌توان به‌طور دقیق صحبت از چهل هزار سال پیش کرد. (ادامه دارد)

البته برخی از سنگ‌نگاره‌ها گویای دورانی است که بشر به ابزار نخستین شکار(سنگ‌های تیز) و رام کردن حیوانات و پس از آن کشاورزی و کاشت گیاهان روی آورد.
یک نکته:
در یکی از روستاهای منطقه تیمره، مردم به زبان ترکی تکلم می‌کنند (ترکی تغییر یافته زبان مادری آنها که همان ترکی آذری است) آنها در زمان صفویه از آذربایجان به این نواحی کوچانده شدند و همه در شمار مردم خوب میهنمان هستند. هنرهای صخره‌ای، مرز جغرافیایی مشخصی ندارد و همه مردم فارغ از فرهنگ، نژاد و حتی اقلیم‌های جغرافیایی برغم دوری از آن گذر کرده‌اند.
با کمال احترام: همنشین بهار