Skip to main content

نكاتي در مورد جايگاه محيط

نكاتي در مورد جايگاه محيط
Anonymous

نكاتي در مورد جايگاه محيط زيست و حيوانات و جانوران در ميان فارس هاي قبل از اسلام :
1- تمام حیوانات بجز "سگ" در دین "زرتشت" ، اهریمنی و شیطانی بودند و کشتن آنان نتنها گناهی نداشت ، بلکه بسیار ثواب بود ... !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
2- در عقاید زرتشتیان قدیم بخشی از پدیده های جهان را از منشأ بد و یک سری را از منشأ خوب می دانستند، برای مثال جاندارانی که از داخل زمین بیرون می آمدند (مانند موش کور، مورچه و حتی برخی جانداران آبی مانند وزغ و....) را پلید خوانده و همگی را از اهریمن می دانستند که باید از بین بروند و نابود شده، کشتنشان واجب بود و حتی کفاره گناهان به شمار می آمد.

3- جشن خرفستران !!! در بين فارس هاي باستان روز هاي خاصي بود كه به كشتار جمعي حيوانات و جانوران مي پرداختند این مراسم تا هشتاد سال پیش در کرمان و یزد و... میان زرتشتیان رواج داشت. (پورداوود، خرده اوستا، ص 195)
4- هرودوت مورخ یونانی می نویسد: مغان به جز سگ و آدمی هر جنبنده دیگری را می کشتند!! (تواریخ هردودت،کتاب اول، 76 ـ 77 ترجمه وحید مازندرانی)

5- یکی از وظایف عمده ی موبدان و پیشوایان دینی، کشتن این جانوران و حشرات موذی بوده است. جانورانی چون: مار، مورچه، وزغ، موش، ملخ، مگس، زنبور، عنکبوت، کرم، سوسک، پشه، بید، شپش، گرگ و… . اینان همانگونه که برای کفاره گناه گناهکاران و اجرای حد شرعی، همواره دو نوع شلاق با خود حمل می کردند تا گناهکاران را شلاق بزنند، ابزاری نیز همراه داشتند و بدان مار و جانوران موذی را می کشتند. در وندیداد و به ویژه منابع دینی پهلوی، ملاحظه می کنیم که کفاره ی برخی گناهان، کشتن هزارها مورچه، وزغ،‌ کرم مدفوع، پشه و… است. (ر.ک: وندیداد، ج ۲، ص ۷۶۳ ـ ۷۶۳، شرح)
6- وندیداد (بخشی از اوستا) مجازات و کفاره ی کشتن سگ آبی را اینگونه تعیین کرده است:
ده هزار ضربه ی محکم با شلاق اسب رانی.
ده هزار ضربه با شلاق چرمی.
جمع آوری و بردن ده هزار پشته از هیزم های سخت خشکیده برای آتش اهورامزدا.
جمع آوری و بردن ده هزار پشته از هیزم های نرم برای آتش اهورامزدا.
ده هزار از دسته های برسم را ببندد.
کشتن ده هزار مار. کشتن ده هزار مارهای سگ صورت (شاید منظور نیوعی بزمجه یا مارمولک باشد).
کشتن ده هزار لاک پشت. کشتن ده هزار وزغ. کشتن ده هزار مورچه ی دانه کش.
کشتن ده هزار مورچه ی گزنده ی کوچک زیان رسان.
کشتن ده هزار جانور سرگین گردان. (جانوری کوچک شبیه کفش دوزک که فضولات انسان را به اندازه ی چندین برابر جثه ی خود روی زمین می غلتاند و به لانه می برد)
کشتن ده هزار مگس تخریب ده هزار سوراخ حیوانات زمینی و… (وندیداد، ج ۳، ص ۱۴۲۹ ـ ۱۴۳۰ ف ۱۴، ش ۱ ـ ۶)