Skip to main content

جناب اقای بهمن موحدی (

جناب اقای بهمن موحدی (
ناصر کرمی

جناب اقای بهمن موحدی ( بامدادان).....دیدگاه تئوری پردازان مارکسیسم و سوسیالیسم در مورد ساختار حکومت و دولت، در مورد پارلمانتاریسم و در مورد دمکراسی را میتوانید در آثار 12 جلد آثار منتخب لنین (بنگاه نشریات پروگرس) در جلدهای 6 و 10 دوباره بازخوانی کنید.

مارکس دمکراسی شورایی را بر هر دمکراسی دیگر ترجیح میداد. و ارگان قانونگذاری و مجریه را فقط مخصوص کارگران و زحمتکشان میدانست و بجای پلورالیسم حزبی و سازمانی، رقابت و جنگ طبقاتی را مطرح میکرد. اصولأ تمامی ساختارهایی را که در سیستم سرمایه داری شکل میگرفت مطرود می شمرد، بجز فاز اولیّه و انقلابی سرمایه داری را که عامل نابودی فئودالیته میدانست. و هر گز سیسم پارلمانتاریسم را نپذیرفت. کمونها و در شکل وسیعتر آنرا جانشین پارلمانتاریسم معمول میدانست. امر ی طبیعی بود که احزاب و سازمانهایی که سرمایه داری را نمایندگی میگردند، اجازهء فعالیّت نداشتند، در سیستم سرمایه داری هم کمونیستها از آزادی برخوردار نبودند. بهر حال دو قطب متضاد و دشمن طبقاتی با همدیگر بودند.
امّا مشکل عصر امروز همانهایی هست که باهم توافق نظر داریم و شناخت چنین مسائلی و مقابله با آنها از اولویّت بر خوردار میباشد.