Skip to main content

جناب سازاخ سلام؛

جناب سازاخ سلام؛
بهنام چنگائی

جناب سازاخ سلام؛
پرسیده اید
آقای چنگائی و آقای تبریزی قبل از آنکه خود را به کوچه (( علی چپ بزنید )) به ابن سئوال من جواب دهید که چرا خامنه ائی که با خامنه آزربایجان و زنوزی و زنجانی که شهر ها و روستا های آزربایجان را در پشت فامیل خود به یدک می کشند ، چرا تا حالا نتوانسته اند مجوز حتی یک مدرسه بزبان ترکی را در کل ایران دریافت کنند؟!

دوست عزیز! پاسخ روشن من بشما این است که کل رژیم ولائی هرگز نمی خواهد این فرصت مرگبار را به زبان و فرهنگِ شگرف، گسترده و پُرشور مردم ترک آذربایجان بدهد؛ زیرا از شرارِ جان و شیدائی ادبیات و هنر و اندیشه ورزانِ بزرگش می ترسد.

پس، جای بهانه و گلایه و فرصت سوزی نیست که اگر زورِ همبستگی سرایری مان نتواند بر بساط ریاکارانه ی مرثیه و عزا و گریه بچربد که، زبان فارسی نیز سده ها آنرا پشتیبانی کرده است؛ " کل رژیم" می خواهد همچنان بر ادبیات و زبان تاکنونی

و دربارهای شیخی و شاهی بی هر چالش فرهنگی دیگر پای بکوبد و خواهدکوبید.

بنا بر این جناب سازاخ! حق خودمدیریتی، اراده ی آزاد شهروندی و مهمتر از همه حقوق مسلم فرهنگی و زبانی ملت ها در برابر ناسازگاری های نظام خودسر، همچنانکه همه می دانیم دیریست دست از پا درازتر و خسته تر ایستاده است و توانائی پیشبرد خواسته هایش ابتدائی خود را ندارد.

راه چاره چیست؟ چاره ی ما تنها و تنها مبارزه ی همبسته و همراهانه با هم، و برای گذرِ سازش ناپذیر از کل دیکتاتوری یکه تاز مذهبی ست، که همه ی ابزارهای قدرت و اراده ی زنجیری ملت های رنگین ایران را یکجا در دست داشته، تسخیرکرده و به میل خودسرانه اش هستی اجتماعی را تباه ساخته است.

این اسارت بلند تاریخی و زنجیرهایش می بایدبریده شوند و رهائی ملت ها در دستور نبرد همگانی ما گذاشته شود. و ناگزیر باید همه اهرم های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجرائی، قانوگذاری و... از دست این چپاولگران فریبکار بدرآید.
سخن کوتاه:
و اینک پس از 37 سال تجربه ی خونین، همه ی ما می دانیم که رژیم با زبان خوش و مسالمت، به تک تک ملت های شکننده و آسیب پذیر و پراکنده هیچگاه پاسخ درست پس نمی دهد. و بی گمان به چالش حقوق بشری شما آذربایجانی ها نیز به تنهائی پاسخ نخواهدداد؛ و البته اگر بتواند به راه سرکوبگری ها و خودکامگی هایش ادامه خواهدداد. همانگونه که تاکنون این نارسانئی ها و سرکوب های فرهنگی اتنیکی شامل دیگر ملیت های رنجور ما هم بوده و هست.
پس بیایید با هم و بخاطر دردمندی " نوع انسان ایرانی " و بیرون از هرگونه خواسته های خودخواهانه دست در دست راه مبارزه ی پیروز فردا را آماده و هموارکنیم.
باسپاس