Skip to main content

جنبش روشنفکری آذربایجان، اگر

جنبش روشنفکری آذربایجان، اگر
Anonymous

جنبش روشنفکری آذربایجان، اگر امروز نسبت به خطر پان ترکیسم و تلاش آنان برای ایجاد "نفرت قومی" بی تفاوت باشد، فردا نه تنها بسیار دیر بلکه فاجعه بار خواهد بود.
 نسل اول "کمونیست های قومگرای" ایرانی (فرقه دموکرات) به تقلید از بلشویک ها ـ که جامعه روسیه تزاری را "جامعه کثیر المله" می دانستند ـ ایران را هم "جامعه کثیر الملله" نامیدند. پس از فروپاشی اتحاد شوروی، در آرشیو حزب کمونیست باکو، اسناد "فوق محرمانه" ای یافت شد، که از مسکو به "باقروف صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست آذربایجان" ارسال شده بود. این اسناد را جمیل حسنلی استاد دانشگاه و نماینده پارلمان باکو، که خود جزء کسانی است که مدعی مالکیت بر آذربایجان ایران را دارد...

....در کتابی نیز تحت عنوان " فراز و فرود فرقه دموکرات "که به فارسی نیز ترجمه شده، درج کرده است. طبق این اسناد ۶ ژوئیه ۱۹۴۵ برابر ۱۵ تیر ۱٣۲۴ مسکو دستور تشکیل حزب دموکرات (فرقه دموکرات) را می دهد، در ۱۲ شهریور، یعنی کمتر از دوماه فرقه در تبریز شکل می گیرد. در این سند دفتر سیاسی حرب کمونیست، فرمان ایجاد "جنبش تجزیه طلب در آذربایجان جنوبی" را می دهد. بیژن جزنی از رهبران و اندیشمندان چپ نوین نیز در "کتاب تاریخ سی ساله" با جمعبندی اقدامات و عملکرد فرقه، باذکر نکاتی، این اقدامات را مورد نقد قرار داده است که قابل تعمق است.
حال قضاوت با خوانندگان است که بگویند این "نهضت" چقدر خود جوش بوده است؟