Skip to main content

بله عزیز، فولکلور خلقها با

بله عزیز، فولکلور خلقها با
آ. ائلیار

بله عزیزآزاد، فولکلور خلقها با پیدایش آنها به وجود میاید و مدام تکمیل میشود. همه ی مردم در ساختن آنها میکوشند. طرز زندگی و عقاید و علم و هنر و رسوم خود را توسط فرهنگ شان بازتاب میدهند. در حقیقت ثروت مادی و معنوی خود را میافرینند . و این بسیار زیباست. و همیشه چنین باد.
تا جایی که من تحقیق کرده ام ریشه ی خیلی چیزها در فرهنگهای منطقه ی ما -خاورمیانه- آذربایجان- و ایران به فرهنگ شگفت انگیز سومر و خلقهای هم دوره با آنها و حتی پیش از آنها بر میگردد.
متاسفانه دید تنگ نظرانه و یکطرفه باعث شده که فرهنگ این دوره از انسان باستانی از دسترس مردمان کنونی حذف یا دور نگهداشته شود.
فرهنگ باستانی انسان کهن در منطقه ما به خصوص سومر واقعاً فوق العاده و حیرت انگیز است. ریشه خیلی چیزها را میتوان در فرهنگ مردم آن دوره یافت.

آنها با شناخت « خورشید»، آمد و رفت « شب و روز» و « دمیدن سپیده دم -دان» ، پایه ی مذهب و خدا باوری - dingir-
خود را به وجود میاورند. و سرودها و رقصها و ادبیات و بسیاری از هنر ها را پایه ریزی میکنند. این فرهنگ در منطقه ما منتشر شده و زندگی مادی و معنوی همه را تحت تأثیر قرار میدهد.
افسوس که چنین خلقها و فرهنگهایی نتوانستند تا به امروز دوام بیاورند و تحلیل رفتند.

فرهنگ آذربایجان به دلیل اتصالی زبان بودنش خویشی نزدیگی با فرهنگ همه ی خلقها ی اتصالی زبان در منطقه دارد ، بخصوص سومر و لولوبی و کوتی و غیره . فرهنگ اتصالی زبانها نخستین فرهنگ پیشرفته در منطقه ی ما بود.
ریشه ی چیزهای زیادی از فرهنگ امروزی را میتوان در فرهنگ باستان دید و شناخت.