Skip to main content

خطر تقابل نظامی میان کُردها و

خطر تقابل نظامی میان کُردها و
Anonymous

خطر تقابل نظامی میان کُردها و بغداد بر سر مناطق مورد مناقشه
سرویس جهان- به گفته برخی کارشناسان، احتمال می رود بعد از شکست دادن داعش، کردها و دولت مرکزی عراق بر سر اداره مناطق مناقشه با هم به نزاع و مناقشه بپردازند.


به گزارش کردپرس، نیروهای پیشمرگ به همراه دیگر نیروهای عراقی توانسته اند بیشتر مناطق تحت کنترل داعش را از این گروه تروریستی باز پس بگیرند اما کارشناسان هشدار می دهند که احتمال دارد اختلاف نظر کردها و دولت مرکزی عراق بر سر اداره مناطق مورد مناقشه به جنگ دیگری در عراق منجر شود.

دنیس ناتالی، کارشناس مسائل کردها در دانشگاه دفاع ملی آمریکا به روزنامه واشنگتن پست گفته است کردها از سال 1991 از خودمختاری بهره برده اند و از سال 2003 نیز با استفاده از ضعف دولت مرکزی عراق به قلمرو خود افزوده اند. اگر کردها می خواهند در مناطق مورد مناقشه بمانند باید با ساکنان مناطق مورد مناقشه و دولت بغداد گفتگو کنند آنها نمی توانند یکجانبه در مورد این مناطق تصمیم بگیرند و هیچ پیامدی هم متوجه آنها نباشد.

کنث پولاک، پژوهشگر مرکز بروکینز نیز گفت: پتانسیل بسیار زیادی برای انواع تقابلات در مناطق مورد مناقشه وجود دارد. قدرت های خارجی هم می توانند بر تقابلات آینده در این مناطق و مخرب بودن این تقابلات تاثیر داشته باشند.

هلگورت حکمت، سخنگو و مسئول هماهنگی در وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان در این باره به واشنگتن پست گفت: هنوز دستوری مبنی بر خروج نیروهای کرد از مناطق مورد مناقشه پس از ازادسازی موصل صادر نشده است. مقامات کرد و دولت مرکزی عراق درباره موقعیت نیروهای پیشمرگ و این که چه کسانی اداره نینوا را در دست می گیرند، گفتگو خواهند کرد.

فواد حسین، رئیس دفتر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان هم گفت: پس از حمله داعش به عراق، هماهنگی خوبی میان کردها و دولت مرکزی بوجود آمده است اما سوال این است که در آینده تعامل دو طرف چگونه خواهد بود.

قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان دو روز پیش به بی بی سی گفته بود بر اساس توافق میان آمریکا، کردها و بغداد نیروهای پیشمرگ از مناطقی که با آغاز عملیات موصل تصرف کرده اند، عقب نشینی می کنند اما دیگر مناطق جزء کردستان محسوب می شود.


لینک ورود به کانال رسمی تلگرام کردپرس؛