Skip to main content

در مقاله زیر کاملا مشهود است

در مقاله زیر کاملا مشهود است
Anonymous

در مقاله زیر کاملا مشهود است که قدرتهای استعمار گر غربی تنش های ملی و ... برای 50 سال آینده بوسیله کردها طرح ریزی کرده اند.

ختلافات کُردها تهدیدی برای مبارزه با داعش / کریس کوزاک
سرویس جهان-مبارزه ایالات متحده علیه داعش به طور ناخواسته به جناح های خاصی از کردها در عراق و سوریه به شیوه ای جرات بخشیده است که بیم آن می رود که اختلافات سیاسی و قومی موجود را تشدید نماید، درگیری های منطقه ای را تشدید کند و مبارزه کنونی علیه داعش را مختل کند.


ایالات متحده کمک های نظامی گسترده ای را در اختیار هر دو حزب کرد سوری YPG و حزب عراقی دمکرات کردستان (KDP)، به عنوان شرکای مهم در عملیات مبارزه علیه داعش، قرار داده است؛ کمک هایی که هر دو گروه را قادر می سازد تا کنترل خود بر بخش های بزرگی از سرزمین هایی که به طور سنتی خارج از مناطق تحت کنترل کردهای عراق و سوریه بوده است، را افزایش دهند. توانمندسازی این گروه ها به نوبه خود آرمان ملی گرایی را در کردستان احیا کرد. شورای سوریه دموکراتیک (SDC) - ائتلاف سیاسی تحت رهبری کردهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) - ایجاد فدراسیون مستقل شمال سوریه - روژاوا را در ماه مارس 2016 اعلام کرد. مسعود بارزانی رئیس منطقه ای کردستان (KRG) روز به روز بیشتر در مورد استقلال رسمی از عراق صحبت می کند. این موج ناسیونالیسم همچنین شورش علیه دولت را در میان جمعیت قابل توجه کردهای ترکیه تقویت کرده است.

این تحول ناسیونالیستی احتمال آن را افزایش می دهد که تنش های تاریخی در هر کدام از شکاف های ایجاد شده- هم در میان جناح های کردها و همچنین بین کردها، عرب ها و ترک ها- در کوتاه مدت به درگیری ختم شود. این شکاف های قدیمی عبارتند از:

• ترکیه - پ ک ک: شورشی که توسط حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شرق ترکیه آغاز شد در ماه جولای سال 2015 از سر گرفته شد. پ ک ک - یک سازمان زیر مجموعه به نام شاهین های آزاد کردستان (TAK) – به طور مداوم بمب گذاری های عمده ای را در سراسر جنوب ترکیه و همچنین استانبول و آنکارا انجام داده اند. پ ک ک در کوههای قندیل شمال عراق که ترکیه بارها و بارها در عملیات برون مرزی آن را هدف قرار داده است، پایگاه دارد.

• ترکیه - ypg: ترکیه در ماه اوت 2016 طی عملیانی به نام عملیات سپر فرات مداخله خود به شمال سوریه را آغاز کرد. هدف عمده این عملیات جلوگیری از پیشروی بیشتر حزب اتحاد دموکراتیک، که ترکیه آن را شاخه سوری پ ک ک می داند، در امتداد مرز سوریه و ترکیه بود. گروه های مخالف مورد حمایت ترکیه در عملیات فرات سپر درگیری های شدیدی با نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) داشته اند. نیروهای سوریه دموکراتیک ائتلافی است که شاخه نظامی PYD، یعنی نیروهای کرد سوری YPG ، اکثریت ان را تشکیل می دهند. با تلاش YPG و ترکیه برای در دست گرفتن کنترل شهر کلیدی الباب در شمال استان حلب، احتمالا این درگیری ها به درگیری های مستقیم منجر شوند؛ اتفاقی که می تواند عملیات نیروهای ائتلاف به رهبری SDF برای منزوی کردن داعش و در دست گرفتن دست کنترل رقه از این گروه را تضعیف کند.

• حزب دموکرات کردستان – اتحادیه میهنی: موقعیت غالب حزب دموکرات کردستان در شمال عراق به بحران سیاسی در اقلیم کردستان بین حزب دموکرات و رقبای سیاسی آن حزب در حکومت اقلیم کردستان، از جمله اتحادیه میهنی کردستان (PUK) و گوران دامن زده است. بارزانی از وضعیت امنیتی کنونی برای حفظ موقعیت خود بیش از پایان دوره اتمام یافته اش در اوت 2015 استفاده کرده است؛ اقدامی که اعتراض های دسته جمعی احزاب مخالف و فروپاشی عملی دولت را به همراه داشته است. حکومت اقلیم کردستان قادر به مقابله با چالش های مهم خود، از جمله بحران مالی فلج کننده و شکست سیاسی کنونی نیست. در میان مدت خطر خشونت حزبی در سطح پایین نیز وجود دارد. حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی پیشتر و در اواسط دهه 1990 یک جنگ داخلی شدید با هم داشته اند.

· حکومت اقلیم کردستان - عراق: رابط