Skip to main content

فقر و بیکاری مردم بلوچ در

فقر و بیکاری مردم بلوچ در
Anonymous

فقر و بیکاری مردم بلوچ در بلوچستان بالای 90 درصد است.نود درصد مردم بلوچ زیر خط فقر مطلق قرار دارند، با وجود اعتراف حکومت مرکزی به بیکاری و فقر مطلق بالای 70درصدی تمامی پروژه های دولتی و خصوصی در بلوچستان به غیربومیان سپرده میشود.
با این وجود نیز شعار فقر زدایی و محرومیت زدایی از مهم ترین شعار مسئولین غیربومی بلوچستان است.از شعار تا عمل فقط میتوان فقر و کشتار و مهاجرت و تبعیض بیشتر را روز به روز بدتر از دیروز و ماههای گذشته دید.
چیزی که سی هفت سال فضای بلوچستان را فراگرفته شعارهای پوچ محرومیت زدایی بوده است و در عمل هیچ گونه فعالیتی جهت زدودن محرومیت و بیکاری صورت نگرفته است.
آنچه که از سوی حکومت مرکزی صورت گرفته در حق بومیان بلوچستان که در باتلاق فقر و بیکاری بالای نود درصد ی به عمد گرفتارند،برنامه فقیرکشی جهت کم کم کردن آمار فقرای این سرزمین بوده است.

در حالیکه با کشتن هر فقیر نان آور که به زیر فجیع ترین وضع تبعیض و خشونت عریان دولتی بوده است به آمار فقر بیشتر دامن زده است.
سیاستی که برنامه یک نسل کشی سیستماتیک را به عناوین مختلفی بدنبال داشته و کماکان ادامه دارد.
در تازه ترین گزارشات مربوط به طرح های غیربوم پروری و بومی زدایی در بلوچستان شرکت سد سازی مستقر در منطقه شهری کور در سرباز اقدام به جذب و استخدام بیش از هفتاد درصد نیروی کار غیربومی نموده است و تنها به کمتر از استخدام بیست درصد نیروی کار بومی در امر نگهبانی و سرویس دهی به کارمندان غیربومی نموده است.بدین معنا که با استخدام کمتر از بیست درصد نیروی بومی گارد حفاظتی جهت انجام این پروژه نموده است و از نیروی توانمند بومی استفاده ننموده است ،البته تمامی پروژهای دولتی و خصوصی که در بلوچستان فعالیت دارند از این روش استخدام استفاده و تنها بومیان حق کار در این پروژه ها را جهت خدمت در پست های نگهبانی ،سرویس دهی و نظافت را دارند.

به همین ترتیب در پروژه بزرگ توسعه بندر جابهار و واگذاری آن به هند هیچ سهمی برای بومیان بلوچستان در نظر گرفته نشده است .
تمامی پرسنل اداری و پرسنل استخدامی در پروژهای مختلف اقتصادی اولویت استخدام با غیربومیان است و بومیان گرفتار معضل بیکاری و فقر بالای نود درصد با وجود دارا بودن شرایط استخدام و نیروی کار توانمند در تمامی شعب مجبور اند به استانها و کشورهای همجوار مهاجرت کنند ،و در استانهای دیگر نیز مورد تبعیض و بی حرمتی قرار گیرند تا جاییکه با نصب پلاکارد و بنر در خیابانها و اخطار به بنگاههای املاک و تجاری و شرکتها اعلام دارند که از پذیرش کارمند و کارگر بلوچ و سنی مذهب خودداری نمایند و در این مورد دستگاه قضایی کشور نیز ورود پیدا کرده است و با شرکتها و افرادی که به کارگران بلوچ کار و یا مسکن اجاره دهند بشدت برخورد میشود.در تازه ترین این گزارش که مربوط به نصب بنر نژادپرستانه و توهین آمیز به کارگران و ملت بلوچ بود که از سوی دستگاه قضایی شهر بیدخون عسلویه صورت گرفت.
توجیهی قانونی برای زیرپاگذاشتن قوانین از سوی کارگزاران غیربومی وجود ندارد و طرح فقیرکشی که یک جنایت نسل کشی سیستماتیک است در بلوچستان با کشتن و فقیر کردن بیشتر مردم بلوچ و وادار کردن انان به مهاجرت پذیری و برهم زدن بافت ترکیب جمعیتی شهرهای بلوچستان و با اسکان غیربومیان با دادن امتیازات بالاست بشدت و سرعت دنبال میشود.
با این اوضاع و شرایط در بلوچستان ایران، ایا بلوچ پاکستانی به بلوچستان ایران مهاجرت میکند !!!؟؟؟