Skip to main content

دولت تورکیه با اینکه کمی دیر

دولت تورکیه با اینکه کمی دیر
Anonymous

دولت تورکیه با اینکه کمی دیر تر ولی نه زباد دیر تر دقیقا از خرخره تروریستها گرفت. تروریستهای پ ک ک و تروریستهای کرد در سوریه با عجله تمام داعش و ساکنان بومی عرب و تورکمنها را با کمک ائتلاف آمریکانی از شمال سوریه بیرون میراندند تا کریدوری از شمال عراق و سوریه به دریای مدیترانه وصل کنند و چندتا پایگاه نظامی هم به عنوان خوش خدمتی به آمریکا بدهند تا بتوانند هر چه راحت تر ثروت نفت و گاز خلقهای عرب و تورکمنهارا به جیب خود بریزند و گردن کلفت منطققه بشوند. حالا تورکیه همان جا که خرخره این پروژه بوده گرفته . یعنی تمام پلان ملاشان نقش بر آب شده.شرکتهای نفتی خوب میدانند اگر هم در کردستان نفت و گاز خارج کنند ولی راه صدورش کجا است؟


خروج 10 شرکت بزرگ نفتی از اقلیم کردستان
سرویس عراق و اقلیم کردستان- دست کم 10 شرکت عظیم نفتی به‌ دلیل عدم دریافت مطالبات خود از دولت اقلیم کردستان و جنگ داعش و کاهش نرخ نفت، طی دو سال گذشته‌ از اقلیم خارج شده‌اند.
به‌ گزارش کردپرس به‌ نقل از پایگاه خبری کردی زبان سبه‌ی، دولت اقلیم کردستان و آشتی هورامی وزیر منابع طبیعی اقلیم که‌ متولی کلیه‌ فعالیت های نفتی اقلیم است؛ در سال های گذشته‌ اعلام کردند که‌ اربیل می تواند با آغاز فعالیت های شرکت های عظیم نفتی در اقلیم کردستان و استخراج و فروش مستقیم نفت به‌ درآمدهای هنگفت و استقلال اقتصادی دست یابد و در این راستا قرار دادهای بسیاری با شرکت های معتبر جهانی بسته‌ شد.
اما در حال حاضر و به‌ دلیل عدم پرداخت مطالبات این شرکت ها از سوی دولت اقلیم کردستان و تغییر شرایط از جمله‌ جنگ داعش و کاهش نرخ جهانی نفت، سود این شرکت ها کمتر از میزان پیش بینی شده‌ بوده‌ و بسیاری از این شرکت ها فعالیت های خود در میدان های نفتی اقلیم را متوقف کرده‌ و از آن خارج شده‌اند.
شرکت هایی همچون DNO، اکسون موبیل، در سه‌ میدان نفتی سلیمانیه‌، شورون در میدان نفتی روفیا در اربیل، آورین در میدان نفتی بردرش، مول در دو میدان نفتی فعالیت های خود را متوقف کرده‌ و از اقلیم خارج شده‌اند.
بر اساس این گزارش، دولت اقلیم با برگزاری کنفرانس نفت و گاز اقلیم در لندن با دادن امتیازاتی سعی در جلب اعتماد شرکت های نفتی و بازگرداندن آنان ه‌ حوزه‌ نفت اقلیم را داشت اما شرکت DNO اعلام کرده‌ که‌ فقط با پرداخت مطالبات شرکت های نفتی از سوی دولت، اعتماد آنها بازگردانده‌ می شود.
این شرکت پیشتر اعلام کرده‌ بود که‌ اگر اقلیم تولید نفت خود را روزانه‌ 100هزار بشکه‌ افزایش دهد، در آمدهای آن در سال 100 میلیون دلار‌ افزایش می یابد.
طبق آمار اعلام شده ‌وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان در حال حاضر در اقلیم بیش از 56 میدان نفتی فعال وجود دارد که‌ 33 شرکت جهانی طی مدتی کوتاه‌ فعالیت های خود در این میدان ها را آغاز کردند، اما در در دو سال گذشته‌ دست کم 10 شرکت، فعالیت خود در 19 میدان را متوقف ساخته‌اند.


لینک ورود به کانال رسمی خبرگزاری کردپرس