Skip to main content

اگر مجبور به انتخاب بین انواع

اگر مجبور به انتخاب بین انواع
بهمن موحدی(بامدادان)

اگر مجبور به انتخاب بین انواع ناسیونالیسم باشیم ، بهترین نوع ناسیونالیسم، ناسیونالیسم میهنی است و باید این نوع را انتخاب کنیم.
ناسیونالیسم میهنی , بر اساس منافع مشترک و خاک تعریف میشه, این نوع از ناسیونالیسم، افرادی از قومیتها و نژادها و زبانها و ادیان مختلف را زیر پرچم ناسیونالیستی واحد جمع کرده است . به مردمی که با نژاد ها و قومیتها و ادیان گوناگون و با پیشینهٔ تاریخی ومنافع اقتصادی مشترک در سرزمینی واحد زندگی می کنند ، "ملت" می گویند و ملت ایران تماماً این ویژگی های ذکر شده را دارا می باشد .
اما بدترین انواع ناسیونالیسم عبارت است از : "ناسیونالیسم نژادی" ، "ناسیونالیسم دینی" و "ناسیونالیسم زبانی"
شوربختانه ناسیونالیسم نژادی، فراگیر ترین نوع از ناسیونالیسم است که بسیار رواج داشته و دارد و سابقۀ تاریخی و فرهنگی طولانی دارد. ناسیونالیسم نژادی در نهایت به شوونیسم و راسیسم تبدیل خواهد

شد.
دین یهود و مذهب شیعه، ناسیونالیسم دینی هستند که در چارچوب نژاد و کشور خاصی قابل تعریف نیستند ، یک یهودی آمریکا ، همانقدر که به مصالح مردم آمریکا تعصب دارد به مصالح مردم یهود هم توجه داره. رژیم فرقه گرای شیعۀ اشغالگر ایران و رژیم اشغالگر اسرائیل ، نمادهایی از ناسیونالیسم دینی در حال حاضر هستند.
ناسیونالیسم اعراب، ناسیونالیسم زبانی است که نژادهای مختلف با سوابق تاریخی و فرهنگی متفاوت حول محور زبان به ناسیونالیسمی واحد رسیده اند.