Skip to main content

جناب yaradiciliq سلام؛

جناب yaradiciliq سلام؛
بهنام چنگائی

جناب yaradiciliq سلام؛
دوست گرامی می شود بمن و خوانندگان مقاله بگوئید که پانویس شما چه ارتباطی با مقاله ی من دارد؟ مایه قدردانی من خواهد شد، چنانچه شما پیرامون مقاله به نقد نوشته ی من پرداخته، و همزمان موضع خود را در مورد مضحکه ی دوباره ی انتخابات ولائی، که سوژه ی آین مقاله است بازتاب دهید.
بهر رو من مختصری از بازناب های جاری آن کشور (ونزوئلا) را برایتان آورده ام و خود شما نیز می توانید به منابع اصلی تارنگاشت عدالت مراجعه کنید.

اگر فرصت و علاقه به چند و چون رویدادهای کنونی دارید. به این چند فاکت کوتاه که کوپی کرده ام دقت کنید:
شایعات آلماگرو

تارنگاشت عدالت

دنیای جوان

روز سه‌شنبه جلسه فوق‌العاده شورای دائمی سازمان کشورهای آمریکائی OAS در واشنگتن به پایان رسید. این جلسه بدعوت دبیرکل این سازمان «لوئیس آلماگرو» با این هدف که در مورد وضعیت ونزوئلا بحث و گفتگو صورت گیرد و «منشور دمکراسی» OAS به اجرا گذارده شود تشکیل شده بود. از این طریق ممکن بود جمهوری بولیواری را بدلیل نقض نظم قانون اساسی سازمان از OAS اخراج کرد. سفیر ونزوئلا «سامول مونکادا» این کار را ناقض اساسنامه سازمان اعلام کرد زیرا اوضاع داخلی یکی از کشورهای عضو تنها با موافقت کشور فوق می‌تواند مورد شور و بررسی قرار گیرد. در پایان ۲۰ کشور موافقت خود را برای مطرح کردن وضعیت ونزوئلا اعلام داشتند. ۱۱ کشور از جمله السالوادور، نیکاراگوئه، اکوادور و بولیوی با این پیشنهاد مخالفت کردند.

کوشش دبیرکل سازمان کشورهای آمریکائی برای محکوم کردن ونزوئلا با شکست روبرو شد. روز سه‌شنبه جلسه فوق‌العاده شورای دائمی سازمان کشورهای آمریکائی OAS در واشنگتن به پایان رسید. این جلسه بدعوت دبیرکل این سازمان «لوئیس آلماگرو» با این هدف که در مورد وضعیت ونزوئلا بحث و گفتگو صورت گیرد و «منشور دمکراسی» OAS به اجرا گذارده شود تشکیل شده بود. از این طریق ممکن بود جمهوری بولیواری را بدلیل نقض نظم قانون اساسی سازمان از OAS اخراج کرد.


سازمان کشورهای آمریکائی که به ونزوئلا حمله کرد، همان سازمانی است که تهاجم و مداخلات نظامی را که به نقض جدی دمکراسی و حقوق بشر در تمامی نیمکره انجامیده است مورد تائید قرار داده. کودتا، ناپدیدشدن افراد، دستگیری اختیاری، شکنجه و قتل دانشجویان، روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های اجتماعی ؛ تبعید اجباری که نتیجه فقر و خشونت است؛ ساختن دیوارها، اخراج‌ها، تجارت نابرابر، آلودگی محیط زیست، تجارت با مواد مخدر و تهاجم اقداماتی است که با همدستی این سازمان صورت می‌گیرد.

وزیرامور خارج ونزوئلا خانم «دلسی رودریگس» که بخاطر همین اجلاسیه به واشنگتن رفته بود طی کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن دخالت در امور داخلی کشور خود را محکوم کرد و خطاب به دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: «اگر می‌خواهید به ما کمک کنید، دست از تهاجم علیه کشور ما بردارید، به تحریم‌های مالی خاتمه دهید، فرمان اوباما را لغو کنید و مداخله‌جوئی‌های خود را بکنار نهید.» باراک اوباما طی یک فرمان ونزوئلا را «تهدید فوق‌العاده امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا» اعلام کرده و این فرمان را حتا در ژانویه، یعنی چند روز قبل از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ تمدید نموده بود. رودریگس از این که آلمارگو نتوانست «منشور دمکراسی» را علیه ونزوئلا بکار گیرد رضایت خاطر خود را اعلام کرد. برای این‌کار موافقت دوسوم اعضاء لازم بود. چون این اکثریت وجود نداشت لذا تصمیم گرفته شد این پیشنهاد به رای گذارده نشود و از این رو خانم وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت: «آنچه که در OAS رخ داد دارای هیچ‌نوع اهمیت حقوقی برای ونزوئلا نیست.» ولی در عین حال هشدار داد: «اگر تهاجم علیه ونزوئلا ادامه پیدا کند، دست به اقدامات شدیدی خواهیم زد.» وی گفت که نمی‌خواهد که در کشورش «همان وقایعی صورت گیرد که در عراق رخ داد. ما هرگز خطای امپراتوری نخواهیم بود.» او به اظهارات وزیردفاع آمریکا «جیمز ماتیس» استناد می‌کرد که در دسامبر سال گذشته حمله به عراق را یک «خطای استراتژیکی» نامیده بود.
با سپاس