Skip to main content

آقای اسامه بزرگ!

آقای اسامه بزرگ!
Anonymous

آقای اسامه بزرگ!
اولا در هیچ یک از واژه نامه ها یی که فرمودید کون عربی نیست بلکه کلمه ای است تورکی در لهجه های تورکی غربی چون تورکمنی، آزربایجانی و ... به صورت گون تلفظ می شود و در لهجه های شرقی (قزاقی، اوزبکی و ...) به صورت کون.
در همین منبعی که خودتان فرستاده اید واژه gün را بنویسید (کپی-پیست کنید در قسمت سرچ) به 9 لهجه آورده شده است و اصلا نگفته گون (کون) کلمه ای عربی است. کمی خجالت به نظرم خیلی خوب است (جاعل همه را به کیش خود پندارد). فقط در تورکی باشقورد "کویاش" استفاده می شود که آن هم از تورکی میانه به ارث رسیده. امیر شیر علی نوایی نیز در آثارش به تورکی جغتایی از کویاش استفاده کرده.
لینک لغتنامه دانشگاه احمد یسوی به 9 لهجه تورکی:
http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_lehceler&arama=lehceler&guid=TDK…

از واژه گون به معنای روز (نه به معنای زمان) خورشید (گونش) ساخته می شود.

اما در تورکی به جای زمان از "چاغ" استفاده می شود (همینطور "زامان" برگفته از زمان عربی).
از چاغ واژه های دیگری نیز به دست می آید. مثلا واژه چاغداش یعنی همزمان یا همان معاصر.
تورک شناسان شهیر همچون گرهارد شرودر، بارتولد و غیره بایستی در مکتب شما نام نویسی می کردند تا چیزی یاد می گرفتند.
عربی تان هم مثل تورکی کاملا صفر و اسباب خنده هست. کون در زبان عربی به معنای "کیهان ، گیتی ونظام آن ، یا همان نظام عالم وجود " می باشد نه "زمان مشخص در مکان مشخص"! اگرچه ترجمه قسمت مورد نظر را شما سوادتان نمی رسد، اجازه دهید ترجمه اش را بنویسم:
در مورد کون نظریات مختلفی وجود دار.تنها نظری که اتفاق بر روی آن است این است که "مفعوم" کون دلالت بر حجم نسبی برای مساحت زمانی-مکانی دارد که شامل همه اشیا در آن مانند ستارگان، مجرات و کائنات زنده.
همچنین در همان صفحه ویکیپدیا بر روی تورکی (Türkçe) و روسی (Русский) کلیک کنید معنای کون را در این دو زبان (و چند تا زبان دیگر نیز) خواهید یافت به شرط اینکه مثل بنده پلی گلات باشید و معنای آنها را بفهمید و فهم تان از این دو زبان مثل زبان عربی نباشد.
تورکی:
Cosmos veya Kosmos (Yunanca: κόσμος), evren için kullanılan bir sistemdir. Kaos'un içidir. Pisagor "kosmos" kelimesinin evren için kullanmıştır. Fen ve Teknoloji ve Gökbilimde kullanılan "kozmik" terimi buradan gelmektedir.
کوسموس سیستمی است که به جای "اورن" (همان کون) استفاده می شود. درون کاووس می باشد. فیثاغورث کلمه "کوسموس" را برای اورن (کون) استفاده کرده. کلمه کوزمیک (لغت انگلیسی کیهان) که در فن و و تکنولوژی و ستاره شناسی استفاده می شود از این کلمه ساخته می شود.
روسی:
Термин «Космос» начинает употребляться в философском смысле уже в период становления первых философских школ Древней Греции. Согласно Диогену Лаэрцию, Пифагор был первым, кто назвал Вселенную «Космосом»[4]
اصطلاح کوسموس (کون) به مفهوم فلسفی اولین بار در دوران تشکیل اولین مدارس فلسفی یونان قدیم به کار برده شد. بر طبق دیاگونوس، فیثاغورث اولین کسی بود که مفهوم کوسموس را برای جهان به کار برد.