Skip to main content

آسیب شناسی هر چیزی مثبت است

آسیب شناسی هر چیزی مثبت است
Anonymous

آسیب شناسی هر چیزی مثبت است اما با روش درست و غلمی نه به شیوه دلبخواهی و تعصبی.
من چنین متوجه شدم که خانم شریفه به تنهایی دست به آسیب شناسی جنبش ملی آذربایجان نمی زنند و با تیمی کار میکنند. من برایشان آرزوی موفقیت میکنم اما با توجه به شناختم از طرز فکر خانم شریفه جعفری فکر نمی کنم دستاورد زیادی داشته باشند.
امروزه جنبش ملی آذربایجان به افت، بحران و ضعف دچار شده است و گرایشات فکری متفاوت بهت زده به دنبال یافتن علل و آسیب شناسی افتادند.
خانم شریفه تنها اشاره به چند نمود مثلا کسب نام و افتخار توسط تعدادی، شخصیت شکنی، عدم پرورش کادر، دلسرد کردن جوانان، ایجاد بی اعتمادی، قدرت طلبی، سازماندهی نکردن بودجه ملی و غیره کردند. ولی نگفتند علت چیست. اکنون همه متوجه این اشکالات شدند و چیز تازه ای نیستند. در آسیب شناسی یافتن علل معلولها مهم است
آسیب شناسی تنها بیان علایم، و نمودها و معلولها

نیست. خانم شریفه علت این علایم را در جنبش ملی و دمکراتیک در چه می بینند؟؟
تا آنجا که من یادم می آید سالها پیش دو نفر(ائلیار و اسماعیل) قبلا به آسیب شناسی چنبش ملی - دمکراتیک آذربایجان از موضع چپ پرداختند ولی از جانب راست افراطی مهر و انک مانقورد خوردند. آیا خانم شریفه چیزی از این نقدهای آسیب شناسانه دستگیرش شده است؟
من هم علت نمودها و مثالهای اندک، محدود و سطحی را که خانم شریفه اشاره نمودند را در ایدئولوژی غالب و قدرتمند در جنبش ملی می دانم. برای درک کسئله مثال بزنم: اگر زنان حجاب دارند و اگر زنان سنکسار می شوند علت و ریشه آن حاکمیت ایدئولوژی اسلامی است.
به نظر من هم ریشه تمامی بدبختیهای جنبش ملی آذربایجان ایدئولوژی تورکیسم، ناسیونالیسم افراطی، بوزقوردیسم و پانترکیسم است. من مطمئن نیستم ولی احتمال زیاد میدهم که خانم شریفه نقدی به این ایدئولوژی ندارند. اگر خانم شریفه و دیگر فعالان دلسوز جنبش ملی و دمکراتیک نتوانند پانترکیسم را نقد کنند و نتوانند از حیطه تفکرات ضیاءگوک آلپ، ائلچی بئی ، محمد امین رسول زاده، آلپ‌ ارسلان تورکش، آتا تورک خلاصی یابند هرگز نخواهند توانست کوچکترین مشکلی را حل کنند و جنبش ملی را نجات دهند.
ایدنولوژی ناسیونالیسم افراطی - بوزقوردیسم - پانترکیسم که ایدئولوژی اکثریت گروههای و تشکلهای آذربایجانی است، بزرگترین ضربات نابود کننده را به جنبش آذربایجان وارد آورده است و جنبش را به نابودی کامل میبرد.