Skip to main content

eZA -ی گرامی نوشته اند:

eZA -ی گرامی نوشته اند:
آ. ائلیار

eZA -ی گرامی نوشته اند:
« به نظر من هم ریشه تمامی بدبختیهای جنبش ملی آذربایجان ایدئولوژی تورکیسم، ناسیونالیسم افراطی، بوزقوردیسم و پانترکیسم است. من مطمئن نیستم ولی احتمال زیاد میدهم که خانم شریفه نقدی به این ایدئولوژی ندارند. اگر خانم شریفه و دیگر فعالان دلسوز جنبش ملی و دمکراتیک نتوانند پانترکیسم را نقد کنند و نتوانند از حیطه تفکرات ضیاءگوک آلپ، ائلچی بئی ، محمد امین رسول زاده، آلپ‌ ارسلان تورکش، آتا تورک خلاصی یابند هرگز نخواهند توانست کوچکترین مشکلی را حل کنند و جنبش ملی را نجات دهند.
ایدنولوژی ناسیونالیسم افراطی - بوزقوردیسم - پانترکیسم که ایدئولوژی اکثریت گروههای و تشکلهای آذربایجانی است، بزرگترین ضربات نابود کننده را به جنبش آذربایجان وارد آورده است و جنبش را به نابودی کامل میبرد. »

آن چیزهایی که ایضا آسیب می داند ، درست است.
در کامنت خود آوردم«فرهنک موجود ایده لوژی ترکیسم است. » این هسته ی» آن ایده لوژی هایی ست که ایضای گرامی به آنها اشاره کرده است. در کل شامل :« ترکیسم، بوزقوردیسم، آذربایجانیزم، تورانیزم، اردوغانیزم، گولانیزم ، پان ترکیسم و مانندهای آنها» میشود. اینها را در « ضعف فرهنگ - و تئوری سیاسی مشکل دار- ایده لوژی در کل» خلاصه کردم.

بجای این فرهنگ باید «فرهنگ آلترناتیو» پیشنهاد کرد. که چنین نوشته ام: « یک جهان شناسی دگرگونی پذیر و انسانی و دموکراتیک» . که ضرورت دارد پی گرفته شود. منبع آن هم میتواند « فرهنگ دموکراتیک و انسانی بشری» باشد.
مشخصات آن چنین است: فرهنگی ست با عناصر « انسانی-دموکراتیک- غیر ایده لوژیک- متکی به علوم- حق طلب- عدالت و آزادی و برابری طلب - مستقل اندیش- انتخاب گر( کننده)» .
------
از نظر تاریخی دو فلسفه و دید سیاسی در مسئله ملی آذربایجان وجود داشت :
1- دید پیشه وری و فرزانه و صمد و ساعدی و براهنی ، در کل دید چپ دموکراتیک، و غیر ایده لوژیک کنونی.
2- دید رسول زاده ، ذهتابی و وارلیق و حمید نطقی و هیئت و مانند آنها یعنی ترکیسم . در کل دید« راست».
------
دید « راست و هسته ی آن ترکیسم با شاخه هایش» که اشاره شد، باتوجه به تجارب دهه های گذشته ، نشان داد که
«کارایی» تئوریک ندارد. و مشکل آفرین است.

از نظر من محورهای مشترکت بین این دو دید در «تئوری سیاسی » همانهاست و مانندهای آنها، که به صورت اصول پیشنهادی در مقاله ی «ضرورت تشکیل جبهه متحد» آورده ام.

همان طور که چپ نوین با ایده لوژی گرایی تصفیه حساب کرده است
لازم است راست نیز با ترکیسم تصفیه حساب کند.
در غیر این صورت از « آسیب های فاجعه آمیز» راهایی نخواهد داشت.