Skip to main content

عوام گرایی ، هسته گرایی:

عوام گرایی ، هسته گرایی:
آ. ائلیار

عوام گرایی ، هسته گرایی:
گفتیم عوام گرایی ، جذب توده ها، متدش اش، ارائه ی کلمات پاکتی ست. که کمتر کسی میداند درون پاکت چه چیزی وجود دارد.
پنهان نگهداری درون پاکت، هسته، برای ناآگاه نگهداشتن، و جذب راحت و ساده ی مردم است جهت تحقق اهداف سیاسی،
که بعدها عملا اثبات میشود به زیان خود توده ها ست. اما خیلی دیر. وقتی که کار از کار گذشته است.
استعمال کلمات پاکتی، هسته ای، توسط عوام گرایی ، ایده لوژی پوپولیسم، برای جذب توده ها کی رواج مییابد؟
وقتی رواج مییابد که عوام گرایی مد میشود. ربان عوام گرایی سنخگویی با کلمات پاکتی ست. فرهنگ جنبش های عوام گریانه
را در نظر گیریم به راحتی می بینیم ، این فرهنگ در لغات و مقولات و اصطلاحات اندکی خلاصه شده است.
« جمهوری اسلامی- ولایت فقیه» این چند کلمه در حقیقت هسته ی خمنینسم است.

در 58 که آنها رواج یافت مردم نتوانستند توی هسته و پاکت کلمات را متوجه شوند. چون هر کس تفسیر خود را داشت. آقا هم
پاکت تحویل داده بود. اسلام. تمام شد و رفت. خدا. تمام شد و رفت. حکومت خدا وو همه اش پاکت و پاکت و پاکت.
کلمات ساده، قابل تفسیر و خیال انگیز، و پنهان کننده ی اهداف گوینده.
در طول دهه ها از توی پاکتها داعش شیعه در آمد.کشتارها ووو ظاهر شدند. در نازیسم و فاشیسم و فالانژیسم و مانند اینها نیز داستان ، همین عوام پروری و پاکتی فلسفه بافی کردن ، بود..
عوام پروری با کلمات پاکتی توسط پوپولیسم در دوره های « بحرانی و شکست تلاش های بزرگ اجتماعی برای بهزیستی» مد شده رواج می یابد. و موجب پیدایش «ایده لوژی های عوام پسندانه» میشود. مانند خمینسم، نازیسم، فاشیسم، فالانژیسم، و غیره.

بحران، شکست، ایده لوژی عوام پسندانه:
جنگ جهانی اول تلاش مردم اروپا برای پیشرفت و بهزیستی را برباد داد. مردم از همه لحاط دچار بحران شدند. مادی، معنوی، آینده، گذشته، همه شکست و نومیدی آورد.
برای نجات به تور « عوام گرایی» افتادند. دو-و-دو چهار.ساده اندیشی.خارجی بیرون،بیکاری بیرون، یهود نابود، مخالف نابود، آلمانی ابر مرد، نژاد همه چیز، برو به دنبال آلمانی خالص. قوی همیشه پیروز است. ضعیف نابود است. علیل ها ننگ اند. نابود نابود نابود. توجه کنیم فلسفه ی نازیسم دارد با کلمات ساده، فکرساده، که تفکر لازم ندارند، مشکلات را با ایده واژه های پاکتی یک یک و به راحتی برای عوام حل میکند. برای عوام بیکاری را ، ضعف را، حل کرده و قدرت و برتری و بقا میدهد. باید برای بقا جنگید، نابود کرد، و خود قدرتمند شد ووو. اینها پیام و تئوری های جذب عوام و جوانان و کودکان بود که نازیسم با تبلیغاتش پیش برد و در انتخابات پیروز شد.
مردم اروپا برای نجات از بحران جنگ اول جهانی به تور ایده لوژی عوام اندیشانه و عوام پسندانه ی نازیسم و فاشیسم و فلانژیسم( فرانکو) افتادند. با مقولات پاکتی این تفکرات ساده نگرانه و جاهلانه. که نتیجه ی آن تاخت و تاز این مکتب ها شد . میلیونها و میلیونها انسان را به کام مرگ کشید .
از پایان جنگ جهانی دوم تا شکست بلوک شرق،باز تلاش برای رهایی از بحران برای بهزیستی است . تحت مکتب مارکسیسم. نظرات و برداشتهای یک متفکر را عوام گرایی چنان ساده کرد که از آن« دین بدون خداوند»درآمد.
نخست از نظرات مارکس که خودش نوشته بود نقد ایده لوژی ست، ایده لوژی مارکسیسم را ساختند. مارکس متوجه این حرکت شد و گفت من مارکسیست نیستم. ولی عوام گرایی کارش را کرده بود و بعد از مارکس ، پژوهشهای او ساده و ساده شده و به مارکسیسم-لنینیم-مائویسم،استالینیسم و هابئله غیره وغیره وعملا به عنوان « دین بدون خداوند» با آیه های فراوان و مشکل گشای همه چیز ظاهر و عملی شد.

نتیجه اش«ساخته شدن نظام سرمایه داری دولتی»با دیکتاتوری و کشتار و تبعیض و غیره بود. که سرانجام با شکست بلوک شرق، جوامع، دو باره به « نظام سرمایه داری مثلا آزاد» برگشتند.
بار دیگر بحران و شکست ، که در جنگ سرد شروع شده بود یقه ی مردم را گرفت.
از شکست بلوک شرق تا انتخاب ترامپ. این بحران شکست تلاشها برای زندگی بهتر ادامه دارد،
بلوک شرق ، انقلاب ایران، بهار عربی،شکست میخورند . نتیجه میشود : اسلامیزم، داعش، القاعده، و مانند اینها .نتیجه ی اینها هم میشود«قدرت گیری راست»درجهان مانند ترامپ و لوپن و راست آلمان و جاهای دیگر.

به نوک قله ی پدیده ها اشاره میکنم و از تو در تویی آنها گذشته، عوامل دیگر را خلاصه میکنم. فقط قصدم جلب توجه خوانده به این نکته است که معمولا مکتبهای عوام جمع کن، یا توده ای، با کلمات پاکتی، بعد از شکستها پیدا میشوند.

پیدایش ایده لوژی ترکیسم نیز تابع این اصل است. ترکیسم نیز با شروع شکست عثمانیزم ، برای نجات پیدا شد.