Skip to main content

چپ ایران

چپ ایران
آ. ائلیار

چپ ایران
---
چپ ایران را در کل به سه دسته ی میتوان بخش کرد:
1- عملا چپ سنتی و دگماتیک(منهای ادعا هایش)
2- چپ دموکرات ( عملا چپ اصلاح طلب) ، منهای انقلاب طلبی
3- عملا « چپ ناسیونالیست-سوسیالیست»
-دسته ی اول وضع اش مشخص است ، تغییر و تحول را برنمی تابد

- دسته ی دوم عملا در دایره ی « حمایت جناحی »، بین حکومت ، گیر کرده، و علی رغم انکار، سیاست حمایت از بد در برابر بدتر، را پیش می برد. تحت عنوان « تحول طلبی». و به دنباله روی از « تغییر اتو دینامیسم جامعه» ، اصلاح گرایی، افتاده است و خود فاقد یک سیاست دگرگون خواه آگاهانه است.
این راه ، سیاستی برای رد همه ی جناحهای حکومتی ، و برنامه مشخص برای « تحقق دمو کراسی و عدالت اجتماعی و رفع تبعیض» ندارد یا پیش نمیگیرد.

سیاست آلترناتیو میتواند با رد همه ی جناحهای حکومتی، در جهت تحقق خواسته های اساسی سه نیروی اصلی جامعه ، که ذکر شد، از راه تغییر کل نظام حاکم ، و سازمان یابی نیرو ها ، تدوین و پیش برده شود.
در این میان برای تحقق خواسته های «زحمتکشان و ستمدیدگان» در جهت « دموکراتیسم -سوسیالیسم» چپ دموکرات « فاقد استراتژی و تاکتیک» درست است.
این چپ عملا به یک « چپ اصلاح طلب» تبدیل شده و « فاقد برنامه ی تغییر انقلابی» ست.
چپ دموکرات موجود انقلاب طلب نیست، بل اصلاح طلب است. و مشکل اش نیز اینجاست.

- بخشی از چپ ناسیونالیست-سوسیالیست موجود هم، کپی چپ « ناسیونالیست -سوسیالیست روس» است و در جنبش چپ ایران سابقه ی صد ساله دارد.
بخش دیگر نیز ، در میان ملیتها، به درجاتی،عملا گرفتار ایده لوژی « ناسیونال- سوسیالیسم» هیتلریست.
--
اینها خاصه های جنبشهای جوامع کلنگی ست و از این زاویه نیز طبیعی ست.
بنابرین سرنوشت این جوامع را معمولا غولهای جهانی با پروژه ی خود تعیین میکنند و نه نیرو های
« اصلاح - انقلاب طلب» داخلی دموکرات -سوسیالیست، که نیروی قلیلی دارند. و سیاست انقلابی تغیبر پیش می برند-البته اگر استعداد تنظیم چنین استراتژی را داشته باشند، که خود جای سئوال است.

چپ ایران درتایخ خود نه تنها عمدتا شونیست بود، بل « نافی اصلاح طلبی» نیز بود. اکنون چسبیده به اطلاح طلبی - یا کارکاتوری از آن، و عملا برنامه و سیاستی برای « انقلاب طلبی واقعی» ندارد. آنچه دارد و میکند تنها « خیالات انقلاب طلبی»ست. او فاقد برنامه برای انقلاب است. و مشکل و مسئله هم اینجاست.