Skip to main content

شخصی با نام جناب تورک اوغلو

شخصی با نام جناب تورک اوغلو
بهنام چنگائی

شخصی با نام جناب تورک اوغلو چنین نوشته است:

قوانین مربوط به قصاص و اعدام مربوط به اسلام نیست. این قوانین که در تورات و انجیل هم هستند، مربوط به دوران حمورابی است.
بله بخشی از گفته ی ایشان در این موارد قصاص و اعدام زن و دزد ...درست است. زیرا، علاوه بر قرآن اسلام، انجیل مسحیت نیز برابری حقوقی زن و مرد نپذیرفته، و بویژه تورات یهودیت که پایه گذار سنگسار زن ... است، پیرامون دلایل برتری "خدائی" مرد بر زن را چنان داد سخن می آورد که براستی شرم آوراست. بخصوص پیرامون هفته ی قاعدگی زن و ...

اما هرگز از یادمان نرود که این قوانین ضدبشری جزای مرگ حمورابی، و در امپراتوری شخص حمورابی، اولین رساله ی حقوقی جزائی بشریت است، که در بابل بزرگ پا به حیات نهاده، و آن در 1720 پ م بر روی سنگ نگاشته شده است. شاید در آن دوران این مصوبه ی حمورابی می توانست با شرایط و روابط اجتماعی آن زمان خوانائی داشته باشند.

اما پرسیدنی ست که چرا جزای مرگ که "جواز رسمی نابودکردن فرصت اصلاح و آموزش" است؛ همچنان پس 3120 سال توسط اسلام و با سماجت تمام، در هردو حاکمیت سیاسی سنی شیعی و بنام خدا به پیش برده شده و سیستماتیک تر از پیش و هروزه بکارمی رود و می برند؟

البته در عصر حمورابی مخالف سیاسی عقیدتی، آنهم بنام کافر و ملحد و مفسد نداشته ایم که اعدام شوند. جنایت های ضدبشری ایکه این روزها فراوان یافت می شود.