Skip to main content

shahrvand.com

shahrvand.com
Anonymous

shahrvand.com
نویسنده ای که به خواست ترکیه در اسپانیا دستگیر شد کیست؟/جواد طالعی
روز شنبه ۱۹ اوت امسال در حالی که دوغان آخانلی نویسنده آلمانی ترک تبار در گرانادای اسپانیا به سر می برد از سوی پلیس اسپانیا دستگیر شد. آخانلی همراه همسرش در اتاق هتل خوابیده بود که چند مامور اسپانیائی با در دست داشتن حکم بازداشت بین المللی آمدند، او را از همسرش جدا کردند و با خود بردند.
دادستان ترکیه، دستگیری نویسنده رمان سه جلدی “دریاهای مرده” را از پلیس بین الملل خواسته بود.
بلافاصله پس از این دستگیری، صدراعظم، وزیرخارجه و رهبران احزاب اصلی آلمان دست به کار شدند و یکی پس از دیگری از دولت اسپانیا خواستند که نویسنده دستگیر شده را به ترکیه تحویل ندهد.

این فشارها اثر گذاشت و آخانلی یک روز بعد به طور موقت آزاد شد، اما متعهد شد تا رسیدگی کامل به پرونده خود از ترک خاک اسپانیا بپرهیزد و دوشنبه هر هفته خود را به دادگاه معرفی و ورقه حضوری را امضا کند.
دوغان آخانلی کیست؟
آخانلی در سال ۱۹۵۷ میلادی در شمال شرقی ترکیه به دنیا آمد، اما دوران نوجوانی و جوانی خود را در استانبول گذراند. او در سال ۱۹۹۱ پس از تحمل سال ها زندان حکومت نظامی از ترکیه گریخت و به آلمان پناه آورد. اوخانلی مدتی بعد تابعیت آلمان را پذیرفت و هنگام دستگیری تنها تبعه آلمان بود.
اقای آخانلی به تناوب در شهرهای کلن و برلین زندگی می کرد. او یکی از نخستین نویسندگانی بود که در یک رمان سه جلدی به کشتار اوایل قرن بیستم میلادی در امپراطوری عثمانی پرداخت و این جنایت را به عنوان نسل کشی به تصویر کشید. این رمان “دریاهای مرده” نام دارد.
روز سوم ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی، نمایندگان مجلس فدرال آلمان به اتفاق آراء با صدور قطعنامه ای کشتار ارامنه در امپراطوری عثمانی را “نسل کشی” دانستند. صدور این قطعنامه که یازده نماینده ترک تبار مجلس آلمان نیز پای آن را امضا کرده بودند، آغاز یکی از بحرانی ترین دوران در مناسبات دوستانه آلمان و ترکیه بود.
دولت ترکیه که ده ها سال است می کوشد کشتار ارامنه را کوچک جلوه دهد، صدور قطعنامه نسل کشی را تاب نیاورد و آن را به شدت مورد اعتراض قرار داد.
کار این اعتراض چنان بالا گرفت که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در یک سخنرانی بسیار جنجالی گفت: “نمایندگان ترک تباری که به این قطعنامه رای داده اند باید آزمایش خون شوند تا روشن شود که آیا خون ترکی در رگ هایشان دارند یا نه”.
این سخن ناپسند افکار عمومی آلمان را به شدت علیه اردوغان برانگیخت و بر مناسبات آلمان و ترکیه تاثیر مخرب دیگری گذاشت.