Skip to main content

در زبان فارسی رایج در ایران

در زبان فارسی رایج در ایران
آ. ائلیار

در زبان فارسی رایج در ایران لهجه های فراوان وجود دارد از جمله: تهرانی، اصفهانی، شیرازی، کرمانی، رشتی، لاریجانی،خراسانی، لهجه های جنوب و غیره.
حالا منظور قانون « منع استخدام معلم با لهجه» چیست و کدام لهجه را عملا لهجه حساب نمی کند چندان روشن نیست. ظاهراً طرفداران این قانون لهجه ی تهران را نه لهجه بل « زبان فارسی سالم» حساب میکنند و باقی را قابل ایراد. اگر منظور این باشد باید گفت « استخدام معلم تنها در انحصار لهجه ی تهران است». و دیگران نباید استخدام شوند. ولی واضح است که هدف این نیست و صاحبان چنین فکری نمیتوانند در همه ی مناطق فارس نشین آنرا پیاده کنند. و از تهران معلم صادر کنند.

پس چیزی که عملا امکان دارد این است که « جلو استخدام افرادی که زبان مادریشان فارسی نیست » را با عنوان کردن «لهجه» بگیرند. یعنی ترک، کرد، ترکمن، قشقایی، بلوچ، و غیره چون فارسی را به اصطلاح اینان با لهجه حرف میزنند نباید استخدام شوند. بنابرین هدف این قاعده و قانون، آن است که « جلو استخدام ملیت ها در شغل معلمی گرفته شود».

بسیار خوب، پس غیر فارسی زبانان که با لهجه صحبت میکنند حق ندارند معلم شوند.
لطف کنید شما از تهران و مناطق فارسی زبان به میان ملیت ها معلم صادر کنید. دیگران هم سکوت کنند و حرفی نزنند که زندان و شلاق بالاسرشان چون شمشیر دا موکلس آویزان است.

برابری خواهان و مخالفان تبعیض هم سکوت کنند. نژاد ناباوران هم این قانون را نژادپرستی آشکار اعلام نکنند . تغییر طلبان هم نگویند که این قانون نشانه ی اتحاد آریاگرایی با اسلام گرایی ست.
خانواده ها هم خوشحال شوند که بچه ی شان در کلاس فارسی را بدون لهجه خواهد آموخت و برخلاف خودشان مشکل لهجه نخواهد داشت و راه استخدام آینده اش نیز قرین موفقیت خواهد شد.
روشنگران و متفکران رشته های مربوطه نیز از این « فکر بکر» که به مرحله ی قانونی و اجرایی رسیده، در محافل علمی به عنوان « آخرین اندیشه ی تخصصی مکتب ایرانی و ایرانشهری» در قرن 21 -ام بحث کنند و احدی هم نگوید که« زرشک! تخم کردی، ولی دو زرده!»

بزرگ داران کوروش و زبان پهلوی هم با دمشان گردو بشکنند که دارند « آخوند های از بیخ عرب» را از درون میخورند و « کوروش ریزه» میکنند و هنر و پرچم نجات ایران را مثل همیشه بار دیگر در تاریخ ایرانشهری بر میافرازند. و به قوت این استعداد تاریخی و اهورایی نتنها عرب گرایی را خواهند خورد بل همه ی ملیت ها را نیز از دم، قورت داده و « تهرونی و مامانیزه» پس خواهند داد.

کامنت نویسان « جناحهای اسلامی و آریایی» هم باز کامنت های آتشین علیه معترضین بنویسند و به اصطلاحشان« قوم گرایان» را چهار دست و پا لگد کنند که نبادا صدایشان دربیاید و مبارزه با آخوند فراموششان شود. و مبادا از زیر زبانشان دربرود و بگویند که « ازدواج مبارک!»

بسیار خوب؛ معلم پاستوریزه صادر کنید. کسی هم حق حرف زدن ندارد. اما یک سئوال باقی میماند:
میخواهید به کجا برسید، به امپراطوری کوروش با ابزار آخوند؟
پس صدای این ناقوس «مرگ نژاد پرستی ایرانی-اسلامی» را چه کنیم که در جهان طنین انداز است؟
لطفاً یک قانون جهانی هم برای منع این صدا وضع کنید که بتوانیم برابری را از حقوق بشر برکنیم.