Skip to main content

خدمات مستبدین و شاهان

خدمات مستبدین و شاهان
آ. ائلیار

خدمات مستبدین و شاهان
-------
این موضوع مستقیم در سئوال نیست ولی غیر مستقیم می توان « خدمات شاهان» یا در کل مستبدین و دیکتاتوران را در آن احساس کرد. از سوی دیگر مسئله ی قابل توجهی ست و لازم است مورد بحث قرار گیرد.
مستبدان حاکم چه با عنوان شاه، فقیه، یا رییس جمهور اسمی و معمولا مادام العمر، و یا به عنوان « دبیر کل حزب»، و مانند اینها، وقتی در " قدرت»اند، بخواهند-نخواهند مجبوراند برای « ادامه ی فرمان روایی خود» و قشر اجتماعی یی که در راس آن قرار گرفته اند، « مملکت داری» کنند. مملکت داری اینان دو بخش است:

1- قسمتی که تشکیل شده از برنامه هایی جهت تأمین « منافع و خواسته های واقعی و کاذب» هیئت حاکمه؛ مانند جنگهای بیرونی، اختناق آفرینی ها ، و جنگها و کشتارهای داخلی، بهره کشی از « مرغ تا آدمیزاد»، از زمین تا آسمان، از آب تا باد. برای پرکردن جیب اقشار بالایی جامعه. کوتاه یعنی پژوژه های« قتل و غارت»
2- قسمت دوم پروژه ی مملکت داری ، ارائه ی «خدمات» است. تنها با برنامه «قتل و غارت» نتوان برقرار بود، برای برقراری و ادامه ی قتل و غارت ضروریست، خدماتی هم به جامعه ارائه بشود. از جمله: آبادانی ، ایجاد محل کار، راه انداختن وسایل ارتباطی، تربیت متخصص برای اداره ی امور دولتی، و فرهنگ و تربیت و غیره .
در ایران و در منطقه ما از پیدایش اولین دولتها تا کنون همه در دو پروژه ی نام برده عمل کرده اند.
البته همه ی این دولتها سود و زیانشان در زندگی مردم یکی نبوده است. ولی در همین دو برنامه مشترک اند.
اکنون لازم است به برنامه ی « قتل و غارت» پایان داده شود و برنامه ی « تولید و خدمات» غنی گردد.
ولی نه برای یک قشر و طبقه ی اجتماعی، بل برای زندگی « آزاد و با رفاه »همگان، تا جایی که جامعه توان عمومی اش را دارد. این هم عملی نمیشود مگر اینکه « بیشتر مردم اجتماع خود را آماده و تربیت کنند» که به آن تحقق بخشند. و در سطح جهانی نیز مورد « پذیرش» باشند.