Skip to main content

آقای موحدی

آقای موحدی
یونس شاملی

آقای موحدی
این اولین بار نیست که من در متون سیاسی فارسی میخوانم که ایران از نظر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تافتهء جدا بافته ایی از دیگر کشورهاست!! ایران با دیگر کشورها فرق دارد!! من واقعا نمیدانم منظور از برجسته کردن این «فرق» چیست؟ برای لاپوشانی تبعیض هاست؟ برای استمرار ستم ها مضاعف است؟ برای استمرار وضع موجود در ایران است؟ برای استمرار حاکمیت یک دولت تک اتنیکی فارسی در ایران است؟ برای استمرار تحقیر و تبعیض علیه خلق های غیرفارس در

ایران است؟ تاکید به این «فرق» برای چیست؟ ایران نیز چون هر کشور دیگری باید که فرصت انکشاف در زمینه های مختلف از جمله توسعه دمکراسی است.

دمکراسی مدرن از بستر آزادی عقیده و وجدان، آزادی تشکل، توسعه اقتصادی و تعدیل طبقاتی، حقوق برابر زنان و حقوق برابر گروههای اتنیک (یا ملیتهای ساکن در ایران) و … میگذرد. این راهی است که تمامی کشورها برای مدرنیزاسیون باید که این مسیر را طی کنند. اما ذهنیت تمامیت خواهان مرکزگرا در صدساله گذشته عرصه برای توسعه و دمکراتیزاسیون کشور تنگ کرده است. تقریبا تمامی راههای رفرم و تغییر به شیوه سیویل و مدنی برای کشور مسدود شده است.

نگاه کنید به مثال های شما در این کامئنت کوتاه هتان مینویسید «جریانات فاشیستی پان کردیسم و پان عربیسم و پان ترکیسم از هم اکنون در خارج از مرزها نقشه تجزیه ایران را کشیده اند». و دقت میکنم که شما حتی در نوشته هایتان به نقاط ضعف استدلال های خودتان نیز دقت نمیکنید. در این یاداشت تان نیز به ادبیاتی شدت و تهمت استناد کرده اید. شما مینویسید پان کردها و پان عرب ها و پان ترکها در «خارج» از ایران نقشه تجزیه می کشند! این پان ها که شما به گروههای سیاسی متعلق ملیتهای غیرفارس ایران میزنید تنها در ذهنیت شماست،‌ یعنی برداشت خود شما از آنهاست. وگر نه در میان آنها هرگز کسی به پان بودنش تاکید نکرده است. با این وجود شما در این نوشته تان هیچ اشاره ایی به نقش واقعا موجود «حزب پان ایرانیست» که از دهها سال پیش به فعالیت آغاز کرده و حتی امروز نیز رسما در ایران فعالیت میکند اشاره ایی نکرده اید. چرا؟ یعنی شما فعالیت مدعیان رسمی پان ایرانیسم (که در واقع اسم مستعار پان فارسیسم است) را مجاز میدانید، اما مخالف احزابی هستید که هم شان در عمل مخالف پانیسم هستند و شما آنها را پانیست میخوانید، و حتی آنها را فاشیست هم میخوانید؟ این ضدیت کور و این نادیده گرفتن پان ایرانیسم را خوانندگان شما چگونه تعبیر کنند؟ خطا دیدتان به حساب بیاورند یا اینکه شما را هم یکی از نفرات هواخواه حزب پان ایرانیست به حساب بیاورند؟

نکته بسیار جالب دیگر در یاداشت شما، ناهوشیاری در ارائه مثالهاست. مینویسد «ایران از زمین تا آسمان با سوئیس … فرق دارد». چون ایرادی به فدرالیسم نوع سوئیس نتوانسته اید بگیرید. اما فدرالیسم آلمان را نمونهء مناسبی برای ایران دانسته اید! اندکی عجیب نیست که شما شرایط ایران را با یک کشور اروپایی مثل سوئیس مناسب نمیدانید، اما کشور دیگر اروپایی یعنی آلمان (همسایه دیوار به دیوار سوئیس) را برای ایران مناسب ارزیابی میکنید!! این استدلال شما مرا و البته خوانندگانتان را نسبت به صمیمی بودنتان به شک و تردیدی جدی میکشاند.

باز هم توصیه میکنم که با ادبیاتی به دور از شدت و تهمت بنویسید مطمئنا تاثیراش بیشتر است.