Skip to main content

آقای بامدادان

آقای بامدادان
یونس شاملی

آقای بامدادان
اینبار به دلیل متن طولانی که نوشته اید من بسیار خلاصه به بخش های مهم یادداشت تان میپردازم.
یک- شما همچنان از مفهوم «فدرالیسم ارتجاعی قومی» استفاده میکنید. آیا فدرالیسم موجود در سوئیس و یا کانادا و یا بلژیک و یا هندوستان و یا… هستند؟ اگر نیستند چرا مفهوم فدرالیسم را با مفاهیمی دراماتیزه شده مخدوش میکنید؟
دو- پرسش اصلی از شما اینست، اگر تبعیض در عرصه حقوق اتنیکی را می پذیرید، برای خوانندگانتان بگویید که شما برابری حقوق اتنیکی در کشور کثیرالملله ایران را از راه

کدامین سیاست میخواهید تامین کنید؟ تجربه کشورهای کثیر الملله در تمامی جهان فدرالیسم بوده است، آنهم نه فدرالیسم استانی بلکه فدرالیسم ملی. فدرالیسم در آمریکا و آلمان ایالتی است. بخاطر اینکه موضوع اتنیکهای مختلف در این کشورها وجود ندارد.

سه- فدرالیسم استانی شما دارای اشکالات اساسی است. قانون اساسی انقلاب مشروطیت از قانون ایالتی سخن گفته است. نه از استانها. بخش محل زندگی کمپاکت ترکها در ۱۲ استان تقسیم شده است. مثلا استان آذربایجان شرق، غربی و یا اردبیل سه استان ترک نشین هستند که عموما ترک زبانند. اگر کتابی به زبان ترکی بایستی از طرف این ایالتها تهیه شود، بایستی در سه جا یا سه استان تهیه شود . اگر مثلا در این سه استان فقط یک مرکز تهیه کتاب درسی را وجود داشته باشد بهتر و کم هزینه تر و دقیق تر است یا در سه جا؟

چهار- طرح فدرالیسم استانی شما در ایران بی معنی است. چرا که در استان بلوچستان بلوچ ها زندگی میکنند در استان کردستان کردها و در استانها آذربایجان ترکها و در استان گیلان گیلک ها و در استان مازندارن مازی ها و در استان فارس فارس ها و الاخر. به زبان ساده تر فدرالیسم استانی شما همان فدرالیسم ملی مورد نظر من از آب درخواهد آمد. تلاش مزبوحانه برای از هم پاشیدن خلقهای ساکن در ایران تلاشی بی ثمر است.
پنج- من نمیدانم شما چرا طرح شورای ملی مقاومت مسعود رجوی را در اینجا برای ما آورده اید. این طرح اگر لازم باشد بایستی به دقت مورد بررسی قرار گیرد. این طرح دارای اشکالات بسیار اساسی است. در واقع این طرح مجاهدین یک طرح در تقابل قدرت سیاسی میان مجاهدین و حزب دمکرات کردستان تنظیم شده است و اعتباری بر آن نیست. حزب دمکرات کردستان ایران امروز طرفدار محقق کردن فدرالیسم در ایران است.