Skip to main content

اویل پرایس: عراق بە دو کشور

اویل پرایس: عراق بە دو کشور
جمال

اویل پرایس: عراق بە دو کشور تقسیم و کوردستان فورا واجد عضویت در اوپک خواهد بود.
بر طبق گزارشی کە سایت “اویل پرایس” منتشر نمودە اس، عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، ممکن است ماه جاری با اختلال قابل توجهی در صادرات نفتش روبرو شود. مردم اقلیم کوردستان که یک منطقه نیمه‌خودمختار در شمال عراق است، ٢٥ سپتامبر در یک همه‌پرسی برای استقلال ملی شرکت خواهند کرد.

در بخشی از این گزارش آمدە است کە “اگر این همه‌پرسی همان طور که انتظار می‌رود رای بیاورد، کوردستان ممکن است فرآیند استقلال یافتن رسمی از عراق را آغاز کرده و این کشور به دو بخش تقسیم شود.”

نفت در مرکز همه این تحولات قرار دارد. کردستان یک منطقه نفت‌خیز بوده و ذخایری دارد که معادل ٤٥ میلیارد بشکه است و ممکن است به تولیدکننده‌ای بزرگتر از نیجریه تبدیل شود. طبق آمار دولت منطقه‌ای کردستان، کردستان در حال حاضر حدود ٦٠٠ هزار بشکه در روز صادرات دارد. با این‌همه استناد به این آمار دشوار است. سایر گزارش‌ها نشان می‌دهند که صادرات این منطقه حدود ٤٣٠ هزار بشکه در روز یا حدود ١٠ درصد از کل صادرات نفت عراق است.



در بخش دیگری از این کزارش ضمن اشارە بە مخالفت کشورهای همسایە با همەپرسی استقلال وکردستان آمدە است آمریکا که در جنگ علیه داعش متحد نزدیک کوردها بوده است، مخالف همه‌پرسی است اما احتمالا مایل است به توسعه روابط با گروه‌های کورد در عراق و سوریه به منظور مقابله با نفوذ رو به رشد ایران و روسیه ادامه دهند.



بر اساس گزارش اویل پرایس، این همه‌پرسی می‌تواند تاثیرات بزرگی بر ژئوپلیتیک خاورمیانه و همچنین قیمت نفت داشته باشد و به منزله ورود یک تولیدکننده بزرگ جدید نفت به عرصه جهانی می باشد. همان طور که بلومبرگ در گزارش خود اشاره کرده است، اگر دولت اقلیم وکردستان به یک کشور مستقل تبدیل شود، احتمالا فورا واجد عضویت در اوپک خواهد بود و به یک تولیدکننده بزرگ نفت تبدیل می‌شود.