Skip to main content

1 - برگزاری رفراندوم و تشکیل

1 - برگزاری رفراندوم و تشکیل
Anonymous

1 - برگزاری رفراندوم و تشکیل دولت و کشور مستقل حق هر ملتی است. کردها به حقوق ملی خود پی بردند و قصد برگزاری رفراندوم دارند. ما باید از این حق دفاع کنیم چون اگر دفاع نکنیم اولا ضد انسانی و ضد دمکراتیک است و دوما خودمان چوبش را خواهیم خورد. ترکها نباید دنباله رو فاشیستهای ترکیه و اردوغان شوند. استقلال کردستان در منطقه تابوها را می شکند و تاثیر مثبت به ملت تورک میگذارد و اعتماد به نفس آنها را در مبارزه جهت استقلال بالا میبرد. ممکن است بارزانی مثل گذشته به رفراندوم و استقلال کردستان هم که حالا پرچمدارش شده خیانت کند.
2 - نویسنده از روش مبارزه سنتی انتقاد دارد و خواهان سپرده شدن میدان به جوانان آذربایجان شده است. ایشان به روش مبارزه نقد دارد ، روش و مبارزه سنتی چگونه بود؟ چرا نقد روشن نمی کنید؟ منظورتان تورکچولوق و افراطی گری ناسیونالیستی و ترکیه گرایی است؟ اگر حرف دارید چرا سکوت

کردید؟
کسی سپردن میدان به پیر و جوان و زن و مرد ندارد. اما رهبری کار هر هر و بچه ای نیست. رهبری و تصمیم گیرنده باید رزمنده، فداکار، با تجربه، سیاسی کار، باسواد، توانا، خستگی ناناپذیر و غیره باشد و در روره طولانی توانایی های خود را به اثبات رسانده باشد. متاسفانه امروز هر تورک آذری جوان احساسی و قدرت طلب ادعای رهبری و غیره میکند.
3 - جنبشهای ملی، زنان، کارگران، دمکراسی خواهی، سکولاریستی، جوانان و غیره در آذربایجان بسیار ضعیف هستند. ملت تورک و آذری از لحاظ سیاسی و فرهنگی ملتی عقب افتاده و بدبختی است و هنوز هم از تحولات منطقه درس نمی گیرند. کار ما طولانی است.
4 - در کامنتها ،کسانی که با کلمه آذری مخالف هستند هنوز هم در دام فاشیسم فارس و فاشیسم شیعگری و فاشیسم عثمانیگری هستند. مهم نیست فارس آریایی و شیعه یا پانترک و تورک گرا در مورد مردم آذربایجان چه میگوید. واقعیت این است که مردم آذربایجان ، تورک آذری، تورک آدربایجانی هستند، اگر از دید آریایی آذری شاخه ای از فارسی باشد ما میگوییم آذری شاخه و ریشه زبان تورکی است. پانترک هم مثل فاشیست فارس ملت تورک آذربایجان و زبان ترکی آذری را انکار میکند. هر دو برای ما خطرناک هستند. مردم ترکیه و مردم آذربایجان شمالی ما را تورک آذری می شناسند و دقیقا هم درست است. و از آذری دانستن خود شرم نکنید و عصبی هم نشوید.
5 - خانم اتوسا فکر میکنم در دو جا اشتباه کردند، یک - بیانیه انحلال مجمع ماورای قفقاز در تاریخ ٢٧ آوریل سال 1918 باید باشد نه ١٩٢۰ . دو - آذربایجان بعنوان دولت مستقل در کنفرانس صلح پاریس در تاریخ ١١ ژانویه سال ١٩٢۰ برسمیت شناخته نشد و حتی اجازه ورود به نمانیدگان آذربایجان به سالن را هم ندادند.
6 - کسانی ازنیروهای سیاسی انتقاد میکنند که از کوبانی و کردها دفاع میکنند ولی از ترکمن کرکوک دفاع نمی کنند. سوال این است که همین دوستان و ترکیه برای تورکمن ها چه کردند که مدافعان کوبانی نکردند. ترکیه از بارزانی دفاع میکند نه از ترکمن. مردم ترکمن دو بخش شده اند یک بخش از استقلال کردستان دفاع میکنند و یک بخش هم از تمامیت ارضی عراق دفاع میکنند. مخالفان کوردها از دولت فاشیست عربی و اسلامی فعلی عراق حمایت میکنند. من شخصا فکر میکنم استقلال ترکمن ها بهترین گزینه است اما ترکمن ها استقلال نمی خواهند. دولت فدرال هم نمی خواهند. ترکمن ها پراکنده هستند، جمعیت و نیروی شان در عراق کم است. نیروی موثر و تعیین کننده نیستند. دولتهای عرب عراق همیشه ترکمن ها را سرکوب کردند و هیچ حقی را به آنها قائل نشدند. وضعیت ترکمن ها در تحت حکومت کوردها خیلی بهتر از تحت حکومت عربها است. پانترکیستهای ترکمن استعمار دولت مرکزی عراق را به حکومت کردها ترجیح میدهند. اما واقعیت این است که حقوق ملی ترکمن ها در حکومت کردها بیشتر رعایت شده است و در این شرایط استقلال کردها بیشتر به نفع ترکمن هاست. کردها هم ترکمن ها را تحت فشار گذاشتند اما قابل مقایسه با دولت عربی عراق نیستند. تجربه نشان داد که ترکیه میخواست از ترکمن ها به نفع خود سو استفاده کند اما بلاخره ترکیه به تورکمن ها خیانت کرد و بارزانی را انتخاب کرد.