Skip to main content

دیدگاه ائلیار بیشتر از آنکه

دیدگاه ائلیار بیشتر از آنکه
Anonymous

دیدگاه ائلیار بیشتر از آنکه در جهت منافع آزربایجان باشد ناشی از نگرانی تجزیه ایران است. دمینوی استقلال بیش از هر کشوری دیگری به سمت ایران سرازیر خواهد شد. ترکیه بهترین کاری که می توانست بکند بی طرفی در برابر استقلال کردستان و قاطعیت و جدیت در مسئله ازاد سازی کرکوک بود. متاسفانه اردوغان فاقد بینش و اینده نگری است و مسائل را با معده اش تجزیه تحلیل می کند و نه با مغزش.
بنظرم ایران با مسئله استقلال کردستان کنار نخواهد آمد همانطور که با استقلال آزربایجان شمالی کنار نیامد. این یعنی به مصلحت خود فارسهاست که از این به بعد ترمز توسعه طلبی کردها در ایران به خصوص غرب ازربایجان را بگیرند و گرنه بیش از همه خودشان ضرر می کنند. همکاریهای کردها با امریکا و اسرائیل در عراق و سوریه نشان می دهد که استفاده ابزاری از کردها علیه ملت آزربایجان یک استراتزی کودکانه و شکست خورده است

و باید امیدوار بود که تهران این مسئله را درک کند . در هر صورت هزینه هایی که ایران با استقلال کردستان خواهد داد بیش از هر کس دیگری خواهد بود. ایجاد پایگاه نظامی اسرائیل در کردستان، استقرار پهبادها و موشک های اسرائیل در خاک کردستان بیش از همه فارسها را تهدید خواهد کرد. اسرائیل به دنبال ایجاد الترناتیوی برای حزب الله لبنان در خاکهای کردستان عراق خواهد بود تا توازن قوا ایجاد کند و این فرصت برای اسرائیل مانند یک معجزه خدادادی می باشد. در آن موقع حرکت ملی آزربایجان می تواند با کمی درایت از هر دو طرف امتیازات ارزشمندی کسب کند.