Skip to main content

درود

درود
آتوسا نجف لوی

درود
همیشه دین، قومیت، عرق ملی و مذهبی حربه کشورهای استعماری برای پیاده سازی اهداف خود بوده و هست و در این میان یکسری در لباس فریبنده سیاست، جان و مال بیگناهان را به بازی گرفته و می گیرند. در این بازی فقط زنان و کودکان بسیاری قربانی خواهند شد و تاریخ خاورمیانه همچون گردونه ای که می چرخد و هر بار قرعه به نام یک کشور می افتد. حال قرعه بنام مردم کوردستان افتاده است‌.
دور تسلسل ای که باید از سر احساسات خاورمیانه را پژوهشکده مطالعات راهبردی (Poltical power and Social Theory ) غرب و آمریکا و... قرار دهد.
و
بحث گلوبالیزاسیون:
در پایان قرن بیستم جامعهً بشری کیفیت جدیدی کسب می کند. چهرهً جهان و سیستم روابط بین المللی دستخوش تغییرات بنیادی شده است. دانشمندان و صاحب نظران بر آنند که بشریت وارد دوران رشد دسته جمعی و پی ریزی سیستم های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جهان شمول شده است و واژه

گلوبالیزاسیون ورد همهً زبان هاست. تعاریف و تفاسیر مختلفی در بارهً آن صورت گرفته و می گیرد ولی ارزیابی واحدی دربارهً ماهیت و نیروهای محرکهً آن هنوز وجود ندارد. از آنجا که گلوبالیزاسیون با منافع کلیهً ساکنان زمین اصطکاک دارد، بحث دربارهً آن و ارزیابی آن بحثی پر شور و در عین حال پر تناقض بوده و خواهد بود.
طرفداران گلوبالیزاسیون از نشو و نمای « جامعهً مصرف»، «جامعهً ما بعد صنعتی» و «جامعهً اطلاعات بی مرز» و غیره دم می زنند. آن ها شیفته وار از پیدایش و تکوین «نظام جهانی نوین» استقبال می کنند که گویا برای بشریت در مدینهً خیرات ومبرات ناشناخته ای را خواهد گشود. وعده و وعیدها فریبنده و زیبا هستند:
· بالا رفتن کیفیت و سطح زندگی
· ایجاد محل های جدید اشتغال
· امکان دسترسی آزاد و وسیع به اطلاعات
· گسترش تفاهم میان تمدن ها و فرهنگ های مختلف
· از بین رفتن مرزهای دولتی، ملی و فرهنگی که سد راه تبادل کالا، ایده، اندیشه و سرمایه هستند.
· تعدیل تضادهای اجتماعی
· تاًمین صلح و امنیت جهانی و بالاخره
· تبدیل جهان به خانهً مشترک همهً مردم و برقراری به اصطلاح «مدینهً فاضلهً جهانی» بر اساس بازار، کالا و پول.
مخالفان « نظام جهانی نوین» لیکن نظر دیگری دارند. آن ها از یک توطئهً بین المللی سخن می گویند و از شروع دوران تسلط «دیوان و ددان» خبر می دهند که در آن نه جایی برای انسان ها و هویت ملی، فرهنگی و شخصی آن ها باقی می ماند و نه محلی برای موازین اخلاقی ومعنوی آن ها.
تعداد کسانی که علیه « نظام جهانی نوین» بر خاسته اند رو به افزایش است و موج اعتراض پر پرخاش آن ها روز به روز خروشان تر. کلیهً جلسات و گردهمایی های «قدرت های بزرگ اقتصادی» (صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی و ...) عملا با اعتراضات وسیع توده ای مواجه می شود.
معترضان بر آنند که:
· تسلط بورس بازان بین المللی اقتصاد جهانی را دچار بی ثباتی می کند و بی دادگری لگام گسیخته ای را در سراسر جهان رواج می دهد.
· درنتیجه، نابرابری میان اقشار و طبقات اجتماعی تشدید می شود.
· درهً اقتصادی ـ اجتماعی میان کشورهای رشد یافتهً سرمایه داری غارتگر و کشورهای در حال رشد فقیر عمیق تر می گردد.
· برای کشورهای در حال رشد وظیفه و آینده ای جز تولید مواد خام برای ممالک «میلیاردهای طلایی» و بدل شدن به آشغالدانی آن ها باقی نمی ماند.
· رییس جمهور برزیل (فرناندو کاردوزا) سیاست اقتصادی قدرت های بزرگ سرمایه داری پیشرفته را « آپارتاید نوین » نامید.
· یکی از پی گیرترین منتقدان این نوع گلوبالیزاسیون فیدل کاسترو است. او تاًکید می کند که پشت سر این جریان منافع تعداد معدودی از کنسرن های فراملتی (ترانس ناسیونال) و گروهی از دولت های امپریالیستی نهفته است.
· رهبر انقلاب کوبا به طور خستگی ناپذیر از ماهیت تجاوزگرانه و کین توزانهً آن ها علیه منافع و امید خلق ها سخن می گوید.
افزایش روز افزون قدرت کنسرن های بین المللی که ارادهً خود را به همهً خلق ها و دولت های کرهً زمین تحمیل می کنند، انزجار و نفرت مخالفین گلوبالیزاسیون را بر می انگیزد:
· آن ها آفرینندگان « نظام جهانی نوین» را به دخالت بی رحمانه و قلدرمابانه در مسایل داخلی دولت های مستقل کشورهای دیگر متهم می کنند.
· با تجاوز مستقیم غرب علیه دولت های نا بفرمان و با تحریک و دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی در سراسر جهان زنجیر از پای سگ هار جنگ برداشته شده و تا کنون میلیون ها انسان قربانی این دسیسه های امپریالیستی شده اند.