Skip to main content

آنچه از نظام بهره کشی باقی

آنچه از نظام بهره کشی باقی
آ. ائلیار

آنچه از نظام بهره کشی باقی میماند:
تز قدرت به دست نهادهای مدنی، تنها مشکل اعمال اراده ی جمعی یا دموکراسی واقعی و از پایین-آزادی و برابری- و عدم تبعیض ، تقسیم قدرت، و مالکیت بزرگ را تا حدودی حل میکند.
به خاطر وضعیت عقب مانده ی جامعه و تسلط سرمایه داری جهانی بر کره ی زمین، نمی توان تزهایی در رابطه با راه حل سوسیالیسم دموکراتیک در جامعه ی ایران، در نظامی مثل «فدرالیسم دموکراتیک برپایه عدم هرگونه تبعیض و شکنجه و اعدام، و متکی بر حقوق بشر» پیشنهاد کرد.
اما تحت حاکمیت نهادهای مدنی برجامعه، راه برای پیش روی بدین سوی به مقدار قابل توجهی گشوده میشود.
در سیستم قدرت در دست نهادهای مدنی، بازار آزاد کنترول شده، فروش نیروی کار تحت حمایت و محافظت جامعه ، با تأمین حداقل رفاه، و پیشرفت، و مالکیت خصوصی ابزار تولید نه چندان بزرگ، هستند و عمل میکنند.

قابلیت اجرا در واحد فدرال و فدرالیسم:
متد قدرت به دست نهادهای مدنی، در خود مختاری واحد فدرال، و در کل سیستم فدرالیسم قابل اجراست. و واحد ها را بسیار بهم نزدیک میکند، و موجب صلح و دوستی میشود.

عضویت در تشکلها:
هر فرد از جامعه میتواند در چندین تشکل عضو باشد. مانند، صنف، مکان (مثلا انجمن محله)، تشکل علاقه یی( هنر)، تشکل جنسی( انجمن زنان)، عقیدتی و حزبی و قومی و غیره. مانعی در عضویت تشکلها دیده نمیشود. مگر این که خلاف قوانین خود تشکلها باشد .

مسئله سه قوه:
پارلمان قانگذاری، دادگستری، پلیس قانون:
-نمایندگان تشکلها خواسته های نهایی را به پارلمان قانون گذاری می برند و به قانون قابل اجرا تبدیل میکنند و بعد به سر کار و شغل خود برمیگردند.
-عمل کردن طبق قانون کار خود تشکلها و مردم است.
-نظارت بر عدم اجرا با دادگستری به کمک پلیس قانون است.
هرگاه مشکل و دعوایی پیش آید .

پلیس قانون:
پلیس قانون لازم است تحصیل کرده ی امور قضایی و پلیسی باشد. در رده های بالا و پایین.
بدون تحصیلات قضایی لازم، نمیتوان پلیس قانون شد.

کنترول کننده تشکلها:
تشکلها از سوی کسان یا مردمی که تشکل مسئولیت انجام کارهای آنان را به عهده گرفته کنترول میشوند. در عین حال که خود تشکل نیز خودش را کنترول میکند تا کارها طبق قانون انجام گیرند.

دارایی عمومی و بانکی و مالیات :
کار دارایی و بانکی و مالیات را که عمومی و تخصصی هستند تشکلهایی از متخصصان اقتصادی انجام میدهند. همینطور دیگر کارهای اقتصادی تخصصی را.

تشکلهای بزرگ:
اتحادیه ی واحد فدرال، اتحادیه ی کشوری، و منطقه ای:
هر «اتحادیه ی واحد فدرال » ضمن اینکه امور داخلی خود را اداره میکند
با شرکت در اتحادیه ی واحد فدرال ها، اتحادیه ی کشوری را به وجود میاورد. با همکاری کشورهای همسایه میتوان اتحادیه ی منطقه ای را نیز شکل داد.

آنچه در نوشته آمد مربوط به شرایط عادی ست. در شرایط غیر عادی یا جنگی، مسایل میتوانند طور دیگری مطرح باشند.