Skip to main content

منهای برخیها، در کل نویسندگان

منهای برخیها، در کل نویسندگان
آ. ائلیار

منهای برخیها، در کل نویسندگان زبان فارسی، حتی با آرمانهای انسانی، درکی از تبعیض ملی در جامعه ی ایران نداشته و ندارند. از جمله درویشیان.
به نکته مهمی که صمد بهرنگی توجه داشته هرگز توجه نداشته اند:
بهرنگی در مورد نویسنده و هنرمند می نویسد:«شاعر خوب راه زمان خود و اجتماعی را که در آن زندگی میکند به اندازه یک سیاستمدار و حتی گاهی بیشتر و بهتر از او میشناسد»
تجربه نشان داده متاسفانه« بیشتر اهل ادب و قلم زبان فارسی» از شناخت درست سیاست جاری در جامعه بی بهره بودند و همچنان نیز هستند. دولت آبادی و گلشیری نمونه این نویسندگان اند.
نوشته ی من به اهل قلم نیز اشاره به این عدم توجه دارد:

« ...روی سخنم با خدمتگذازان شاه و شیخ نیست. با روشنفکران و نویسندگان و جامعه ی فرهنگی دموکراسی خواه فارسی زبان ایران است. بدون حل مشکل فرهنگ تبعیض، ایران روی دموکراسی نخواهد دید. راه دموکراسی در ایران از راه رفع فرهنگ تبعیض و خرافات مذهبی و دیکتاتوری میگذرد.

حیف است که نویسندگان و هنرمندان و روشنفکران جامعه یک عمر تولید آثار فرهنگی کنند با مارک «شونیسم». و این فرهنگ به حق از سوی تبعیض دیدگان جامعه که 70 درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند دور ریخته شود. براستی حیف است این تلاش که خود را به «زهر تبعیض و شونیسم» آلوده کند. چرا نباید این فرهنگ «فرهنگ برابرطلبی و دموکراسی خواهی» شود؟

خانمها و آقایان در کانون نویسندگان داخل و خارج، در سازمانهای سیاسی، در جامعه ی هنری از خودتان بپرسید برای حل این مشکل فرهنگی و سیاسی «تبعیض» چه مبارزه ای را پیش برده اید؟
از تبعیض دیدگان بپرسید جواب روشن است: «ما چیزی ندیده ایم به جز سکوت و همراهی با تبعیض!»
آیا این، حکم «رد آثار فرهنگی» شما و تلاشهای یک عمریتان نیست؟
حیف نیست این همه عمر که به پای آنها صرف شده است؟...»
پیام سرگشاده به کانون نویسندگان ایران در داخل و خارج و جامعه ی فرهنگی-سیاسی
http://iranglobal.info/node/50086