Skip to main content

با درود

با درود
Anonymous

با درود
راننده تاکسی هنگام رانندگی بحث و صحبت را باز نمود. وی گفت فارسها در زیر دریاچه ارومیه اتم پیدا کردند و میخواهند دریاچه را خشک کنند تا بتوانند اتم را از کف دریاچه جمع آوری نمایند اما ملت آذربایجان باید تاوان کارهای فارسها را بدهد. قبلا نیز بحثهایی بود که فارسها زیر دریاچه ارومیه لوله های بزرگ کار گذاشتند و آب دریاچه را بجاهای دیگر منتقل می نمایند. جدای از اینکه این شخص منظورش از اتم همان اورانیوم 235 بوده که با فرآوری و غنی سازی آن با خلوص بالا میتوان از آن بمب هسته ای ساخت ! گفته های ایشان حرفهایی بوده که اینور و آنور توسط عوام در قهوه خانه ها و توسط افراد نادان در سایتها رد بدل میشد. باید گفت تقریبا قشر تحصیلکرده پان تورکها هم از عوام بوده و همان بحثهایی را مطرح میکنند که عوام از سر نادانی سر زبان می آورند.

خشک شدن دریاچه ارومیه بخاطر احداث تعداد زیادی سد -

احداث پل میانگذر در داخل دریاچه و مصرف بیش از اندازه از آبهای زیر زمینی به منظور امور کشاورزی می باشد.

دو عامل احداث سد و استفاده بیش از اندازه از منابع زیرزمینی عاملی مشترک در خشک شدن بسیاری از دریاچه ها و رودخانه های ایران مانند بختگان و زاینده رود و هامون و حتی کارون و.... بوده است و این برمیگردد به نادانی و بیسوادی حاکمان در مدیریت منابع آب و حفاظت از زیست بوم ایران.

در مورد دریاچه ارومیه غیر از احداث تعداد زیادی سد بر رودخانه های ورودی به آن در دو مورد دیگر مردم و نهادهای مردمی و مقامات استانهای آذربایجان غربی و شرقی نیز مقصر هستند. در مورد استفاده بیش از حد از منابع سفره های آب زیرزمینی باید گفت این آبها را فارسها و هیچ قومی دیگر استفاده نمیکنند و این خود مردم منطقه هستند که برای امور کشاورزی و منفعت شخصی از چاههای عمیق بهره میبرند.

رویای ساخت پل ارومیه از ابتدای انقلاب مورد نظر مسئولین آذربایجان بوده است. اتفاقا مسئول اصلی همه این بلبشوها شهید کلانتری دومین وزیر راه جمهوری اسلامی بوده است. اشتباه نکنید! شهید کلانتری زاده شهر مرند در آذربایجان شرقی بوده است نه یک فارس که شما بیهوده آن را به این و آن منتسب نمایید. اتفاقا اولین پل میانگذر توسط همان شهید نصب شد که بخاطر توفان منهدم گردید اما این خواست مردم و مسئولین منطقه برای نزدیک کردن ارومیه و تبریز تمامی نداشت.

پیش از ساخت پل میانگذر ارومیه (که بعد از سال 2000 میلادی طراحی و ساخت آن توسط شرکت صدرا شروع گردید) مردم و مقامات استان های آذربایجان شرقی و غربی درخواستهای متعددی به وزارت راه و مجلس و دولت داده بودند که این امر هرچه زودتر تحقق پیدا کند. شرکت صدرا طراحی پایه و تفضیلی آن را به شرکت ان جی آی و شرکت یاکوبسن نروژ و چند شرکت دانمارکی و ایرانی محول نمود. مطالعات زیست محیطی و جریان آب دریاچه نیز توسط همان شرکتها نروژی و دانمارکی انجام گردید و آنها نیز درست یا غلط اجرای پل را به لحاظ زیست محیطی و.... بلامانع دانستند.

دو فرد اصلی که در شرکت صدرا (مجری طرح) در طراحی و ساخت پل روگذر مسئول مستقیم و اصلی بوده خود ارومیه بودند. اینجانب به طور اتفاقی با بعضی از مدیران طرح آشنایی پیدا کرده و این مسئله زمینه ساز آشنایی بنده با بعضی از مسئولین طرح در شرکت صدرا گردید. بر اساس اطلاعات موثق! جناب امیر م. بعنوان مدیر مهندسی طرح کسی بود که تمام مطالعات مهندسی و زیست بومی انجام شده از کانال ایشان رد میشده و جناب محمد ب. بعنوان معاونت مهندسی کل صدرا بعنوان مسئول مستقیم اجرای طرح بودند. به لحاظ اینکه این دو شخص هم به لحاظ فنی افرادی لایق بوده و هم ترک ارومیه ای ! پس نباید در بررسی مسائل مهندسی و زیست بومی کم کاری نموده یا عمدا با اجرای غلط طرح باعث خشک شدن دریاچه شده باشند.

به هر روی اینها را گفتم که بیهوده دیگران را متهم نکنید. شهید کلانتری ترک مرندی و محمد ب. و امیر م. ترک ارومیه ای و بسیارانی دیگر که در طراحی و ساخت پل دخیل یا ذینفع بودند هیچکدام فارس نبوده و شرافت انسانی حکم میکند که بجای غوغا سالاری و متهم کردن این و آن! عدالت را در قضاوت رعایت باشیم.

آیینه چون نقش تو بنمود راست ///// خود شکن آینه شکستن خطاست