Skip to main content

جناب بی نام و با سلام دوباره؛

جناب بی نام و با سلام دوباره؛
بهنام چنگائی

جناب بی نام و با سلام دوباره؛

اجازه دهید که من با تکیه بر نقد درست شما، نکته برجسته ای را در مسیر برابری سازی های اجتماعی ـ طبقاتی و در روند ساختمان سوسیالیسم آتی برشمرم. بله گفته ی شما کاملا درست است که به ناگهان و توسط یک اراده ی جهشی ما هرگز نمی توانیم ساختار کهنه و پیچیده ی سرمایه سالاری در اعماق جوامع، و تفاوت های مختلف در زندگی جاری و طبقاتی را با اراده ی ایدئولوژیک تغییرداده و به سوی جامعه ی برابر کشانده و راه تعدیل ساری ها را یکباره هموارسازیم.

تلاش پایه و اهداف اجتماعی سوسیالیسم فازهای مختلفی در کشورهای گوناگون دارد و بیشتر در راستای زدودن اراده های خودمحور مذهبی ـ قومی، دلالان سیاستِ انگلی، کنارزدن مفتخوران کلان سرمایه دار، و رهاسازی انسان کار از سیاستِ سرمایه محور، و ارجحیت بخشی سیاسی روابط غیر بهره کشانه هست و همچنین تشویق خودمدیریتی کارگران است؛ و نه ستیز با کارمزدانی

که مبتکر هستند و در تولید اجتماعی نقش بیشتر دارند و می باید از سهم بیشتری برخوردارشوند.

ایجاد سهم بری برابر زمان درازی را می تواند ببرد و می برد. همچنین روابط کالائی ـ پولی، کارِ مزدی و انباشت ثروت متفاوت و بهره وری از امکان مالی تا مدت ها همچنان دامنگیر برابری سازی ساختمان ما هست و خواهدبود؛ و بقای ساختار بانکی نیز بی گمان مدت ها برجامانده و بسادگی برکنار نخواهندشد.

سهم بری از تولید اجتماعی هم یشتر بر پایه ی توان کار، و تخصص های ویژه کارگران است که مرزهای حقوقی کارگران را از هم متمایز کرده و درآمد آنها را متفاوت می کند. و دریافت های متنوع شان از سهم تولید اجتماعی نیز بسهم خود، و بهمین دلیل نقش آفرینی ها تشویق کرده و هرکدام از کارگران را در این بازدهی ها یاری و همراهی خواهند کرد تا علاقه به کار و زمینه ی رقابت سالم به دانش اجتماعی یاری رساند.

خود امکان و مهیا سازی شکلگیری شخصیت های فنی ـ علمی ـ آکادمیک در ساختمان سوسیالیسم یکی از بزرگترین اهداف و اهرم های برابری سازی انسانی ست که در روند بلند خود می تواند بسادگی به تبعیض زدائی یاری مستقیم رساند و به نابرابری های فراوان حقوقی پایان دهد و ...

باسپاس از شما