Skip to main content

آقایان جلیل صحرا و کیانوش

آقایان جلیل صحرا و کیانوش
کانال سیزده

آقایان جلیل صحرا و کیانوش توکلی گرامی، واقعاً نمی دانم مقصود شما از نوشتن "مگر دولتمردان کار کشته امریکا مغز خر خورده اند" چیست؟، شما می توانید با چسباندن نام حزب توده به موضوع تلاش آمریکا در حمله به ایران، روی تدارکاتی که فرزند محمدرضاشاه در همکاریِ نزدیک با سناتورهایِ جمهوریخواه کنگره ی آمریکا انجام می دهد، پرده ی استتار بکشید. اما واقعیاتِ روزمره حکایتِ دیگری دارند.

و اینکه شما، به مانندِ بسیارانی دیگر، هنوز هم سیاستمداران عربستان سعودی را چنان کوته اندیش فرض می کنید، که گمان می برید، که سعودیها تنها برای مقابله با جمهوری اسلامی سلاح در انبارهای تسلیحاتی خود انبار می کنند، و نه برایِ گسترش دایره یِ نفوذ و قدرت خود، یعنی درست همان کاری که محمدرضاشاه از نیمه یِ دوم دهه یِ چهل شمسی پیگیرانه و مصرانه دنبال می کرد، این مشکل دید و برداشت شما از اوضاع است.

به بیانی دیگر، اگر ج.ا. هم وجود نمی داشت، سعودیها دست از انباشتِ سلاح در انبارهای تسلیحاتی خود بر نمی داشتند. چون حاکمانِ سعودی نیز، همچون محمدرضاشاه، نه پیوندی مستحکم و انسانمدارانه با مردمان خود دارند، و نه دستگاهِ اداریشان چنان پیشرفته و قابل اعتماد است، که همچون دستگاهِ اداری کره جنوبی ها و یا ژاپنی ها منبع تحرک ملی و متعاقب آن تسخیر بازارهایِ جهانی شود.

و اما موضوع حمله به ایران. این حمله زمانی صورت خواهد گرفت، که ایرانیان نیز برایِ فرار از فشارهایِ غیر انسانیِ جمهوریِ خونریز اسلامی، همانند افغانی که از شّر طالبانی ها زیر سایه یِ "کرزایِ" قرار گرفتند، و یا به مانند عراقی ها که از شّر صدام زیر سایه یِ "چلبی" جمع شدند، رضایت دهند که زیر پرچم شاهزاده ی پهلوی یا یک ژنرال یا سیاستمدار بازنشسته یِ موردِ اعتماد آمریکا قرار گیرند