Skip to main content

جناب سازاخ

جناب سازاخ
کانال سیزده

جناب سازاخ
شما از لهجه فارسی گفتید با پوزش بسیار بنده بیاد غوغایی که دوستانتان چند سال قبل برپا کرده بودند افتادم. "سازمان یونسکو طی آماری ترکی را سومین زبان با قاعده و زنده‌ دنیا معرفی کرده و فارسی را لهجه‌ سی و سوم عربی به حساب آورده است. سازمان یونسکو سال ۱۹۹۹ میلادی را سال «دده قورقود» نامگذاری کرده است. این افتخار بزرگ بر ترک‌زبانان مبارک باد"!!!
منظورم این است که برای بالا بردن خودمان نیازی نیست دیگران را پایین بکشیم. شما باید از آنکسانی که به شما آموزش دادند شکرگذار باشید. به هر روی شما حالا یک زبان (لهجه) دیگر یاد گرفتی و با آن میتوانی با دیگران ارتباط برقرار نمایید. برای اینکه به دانشگاه رفته و تحصیل نمایی هزینه سنگینی بر دوش این ملت گذاشته شد. اساتید زیادی به شما آموزش دادند که اگر کم لطفی نکنید تعدادی از آنها از هموطنان فارس زبان ما بودند که

همفکرانتان بر ضدشان شعار میدادند "....فارسلار بیزه قوناقدی" یعنی مهمان هم خواهی نخواهی باید پس از مدتی از آذربایجان به منزلش برگردد.

بگذریم از این حرفها! یک دستگاه دو معادله دو مجهول مسئله ای بغرنج نیست که فارسها نتوانند حلش کنند و حتی معلم فارس هم باید به خانه رفته تا با تمرکز حلش کند. بماند از اینکه حل معادلات در دوره راهنمایی و متوسطه به هیچ روی به روش ماتریسی نیست و گمان نمیکنم یک شاگرد دبیرستانی هم راغب باشد بجای حل دستگاه 2 -2 به روش دیترمینانت (Cramer's Rule) یا روش حذفی (elimination) که در مدارس معمول بوده و اتفاقا هم بسیار ساده تر از روش ماتریس (matrix inversion) است بخواهد راهی مشکلتر و صعب الوصولتر را انتخاب نماید. بماند که بنده از آنجایی که یکی از کارهایم فاینایت المنت بوده و برنامه های زیادی با فرترن و سپس بیسیک و کوییک بیسیک و حالا هم ویژوال بیسیک برای حل عددی استراکچر ها نوشته ام با روشهای حذفی گوس و گوس-سایدل و ال-یو دیکامپوزیشن آشنایی چند ده ساله دارم و از آنها در اپلیکیشن های خودم بسیار بسیار استفاده نمودم. با پوزش باید عرض کنم باور ادعای شما بسیار سخت است.
بنابراین باید نتیجه گیری نمود که باور ادعاهای شما در خصوص استفاده از الفاظ چاله میدانی آن معلم ریاضی هم برای بنده مشکل است. اتفاقا یک آقایی بود بنام رضا براهنی! او هم میگفت که معلم مجبورش کرد تخته سیاه را بلیسد تا کلمات ترکی را که نوشته بود پاک کند. اتهامی بسیار خنده دار و باورنکردنی که اتفاقا جناب محمد ارسی نقدی مفصل بر آن داشت.

آللاه سنده ن راضی اولسون