Skip to main content

Esoterik- - ازوتریک - را در

Esoterik- - ازوتریک - را در
کانال سیزده

Esoterik- - ازوتریک - را در فارسی - شبه دین- روان عرفان- خودسازی روانی عرفانی- و غیره ، ترجمه کرده اند که ریشه در ادیان و فلسفه و خودسازی - های آسیای شرقی مانند بودیسم و هندویسم و غیره دارد. در زمان جنگ سرد مورد حمایت فرهنگ سازی ضد کمونیستی امپریالیسم قرار گرفت و مرکز آن در سوئیس ،سالانه میلیونها کتاب بین سالهای 1970/2000 به قروش رساند و شامل یوگا،تانتارا سکس،آسترولوگی و ستاره شناسی و پیشگویی و فالگیری و خوددرمانی با کمک مواد مخدر .... بود.
"ازوتریک " چون شباهت زیادی با دینهای روانی و عرفان های آسیایی دارد ، به اتهام تبلیغ ایده آلیسم و متافیزیک و خرافات مورد انتقاد محافل علمی و مارکسیستی و لیبرال قرار گرفت و اکنون بازارش کساد است . حنبش های بگوان و سری شیمو و غیره از این دست هستند. بعد از زوال جنبش هیپی در اروپا ، این جنبش در مخالفت با زندگی ماشیسنی و زندگی تولید حداکثر شروع شد. هم اکنون

در هند ،مدارس و هتل ها و استراحت گاههایی برای علاقمندان در میان طبقه متوسط وجود دارد که با هزینه کم و یا گران و زیاد مورد استفاده قرار میگیرند.
رسانه های سرمایه داری و لیبرال ایرانی نیز بر اثر نادانی و ناتوانی و بی موضوعی به تبلیغ اینگونه اندیشه های 30 سال پیش غرب اروپائیان ، میان اپوزیسون می پردازند.
نوع مبتذل، خرافاتی و یا اسلامی شیعه، آن هم اکنون در ایران حمایت میشود تا مردم را سرکیسه کنند و آبی روی آتش اعتراضات فردی و جمعی مردم بریزند.