Skip to main content

وضعیت تبریز در جریان خیزش از

وضعیت تبریز در جریان خیزش از
آ. ائلیار

وضعیت تبریز در جریان خیزش دی از دید حکومت:
« استاندار آذربایجان‌شرقی: تلاش شد تا تبریز را هم وارد درگیری‌ها کنند

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در جریان فتنه اخیر که از مشهد شروع شده و یک هفته به طول انجامید، دشمنان تلاش بسیاری کردند تا تبریز را هم وارد میدان این فتنه کنند؛ اما در نهایت موفق به اجرای نیات پلید خود نشدند. مجید خدابخش در آیین تکریم و معارفه فرمانده سپاه عاشورا، اظهار کرد: خداوند را شاکریم که در کنار درایت، بصیرت و هوشمندی مردم آذربایجان و وفاداری ایشان به ارزش‌های انقلاب و ولایت فقیه، تعامل و همکاری همه نیروهای مسلح نیز نقشه‌های دشمن را برآب کرد.
خدابخش افزود: در جریانات اخیر حتی فرزند یکی از مسئولان هم کلیپ تحریک کننده‌ای پخش کرد، اما تبریز همچنان رو سفید ماند و افتخاری دیگر آفرید./ایسنا

حکومت از سه طریق به تبریز تسلط دارد:
1- پادگانی کردن شهر
2-تسلط بر اقتصاد و سیاست « ورزشگاه و تراکتور سازی تبریز»
3- پیش بردن سیاست « تفرقه از طریق عومل خود-و سیاست تفرقه انگیز ترکیستها که خود را پست مشکل ستم ملی 90 ساله پنهان کرده اند»
---
سیاست ترکیست ها ، در رابطه با ستم ملی، مبنی بر «عدم شرکت در خیزهای عمومی»- در خدمت حکومت و منطبق با سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن، رژیم است.
--
سیاست درست همان است که در گذشته فعالان آذربایجانی در کنفرانس آمستردام تصویب کردند که:
«جمهوري اسلامي ايران مانع اساسي است، چرا كه اين رژيم در تقابل با هرگونه تحول دمكراتيك است.»
سیاستی که از مبارزه با «مانع اصلی» خود را کنار میکشد با این بهانه که « آذربایجان به تنهایی و فقط برای خودش تلاش میکند» در اسارت سیاست سپاه است وآگاهانه یا ناآگانه سیاست آن را پیش می برد. نتیجه این سیاست همان است که در آغاز، از ایسنا نقل شد.
----
چکیده: سیاست ترکیست های تبریز ، همان سیاست سپاه و حکومت است در مسئله ملی.
سیاست دو طرف عمیقاً منطبق بر هم اند.
---
ترکیست ها سیاست شان این است که:« حرکت عمومی مال فارس است - آذربایجان فقط برای خودش میکوشد- پس شرکت نمی کنم.»
یعنی : « ای حکومت ایران، که مانع اصلی بدبختی هستی- خیالت راحت باشد - من در اعتراضات عمومی شرکت نمیکنم. عملاً از سیاست تو پیروی میکنم. »
---
این فکر منطبق با خواست حکومت ، زیر پوشش « استقلال و جدایی » رفع ستم ملی، دهه هاست از سوی « اتاق فکر سپاه» تئوریزه شده و جوانان را که فاقد تجربه سیاسی اند به دنبال خود کشیده و مبارزه ی آنها را علیه مانع اصلی، یعنی حکومت، خنثی نموده است.
--
جنبش عمومی دی نشان داد که دیگر این
« تئوری خامِ به من چه، من نیستم، حرکت حرکت فارسه »، «باکی تبریز آنکارا»
باید دور ریخته شود. و جوانانی که در «اعتراضات دی در آذربایجان» شرکت نمودند، نشان دادند که خود را از این « تئوری سپاه » ساخته ، و «ترکیست ها تکمیل کرده»، رها کرده اند.
این رهایی در آینده عمیق تر و وسیع تر نیز خواهد شد. وقت اش است که تئوریهای سپاه ساخته و ترکیسم تکمیل کرده، نادرست بودن خود را هر چه روشن تر برای جوانان کم تجربه نشان دهد.