Skip to main content

نوشتەای از ارشاک رئوف گنبدی

نوشتەای از ارشاک رئوف گنبدی
جمال
عنوان مقاله:
نظر

نوشتەای از ارشاک رئوف گنبدی
شاخەی زیتون ...... نویسندە شاید کورد هم نباشد ولی خواندنش را توصیە میکنم
او میخواهد سلطان باشد، سلطانی با قدرت سلطان سلیمان! و در عین حال میخواهد از این پس او را پدر ترکها بنامند و در بسیاری از اقداماتش به وضوح میتوان دید که قصد دارد جای مصطفی کمال را هم بگیرد!
اما سر راهش مانعی جدی وجود دارد به نام کُرد!

چند سال پیش در جریان اعتراضات مردمی شهرهای کُرد نشین در نطقی به نیروهای پلیس گفت "حتی بچه‌هایی که به خیابان میایند تروریست هستند" با این جمله در حقیقت دستور کودک کشی را به زیردستانش داد.

از شروع جنگهای داخلی سوریه، دولت او آشکارا از مخالفین دولت سوریه حمایت کرد و در نهایت با قدرت گرفتن کُردها در بخشهای شمالی سوریه کار به جایی رسید که علنا از تروریست های جبهه‌النصره و داعش حمایت تسلیحاتی و لجستیکی نمود!

وی در نطقی دیگر در زمان محاصره کوبانی توسط داعش گفت " کوبانی سقوط کرده و سقوط خواهد کرد" اما پیش بینیهای او غلط از آب درآمد و کوبانی نه تنها با مقامتی تاریخی سقوط نکرد، بلکه کُردها حمایتهای جهانی را بدست آوردند و پایتخت خلافت داعش در نهایت بدست همان کُردهایی که قرار بود در کوبانی سقوط کنند، آزاد شد.

با هر وجب از خاک سوریه که توسط کُردها از لوث داعش پاک میشد، اردوغان بر نفرت عریانش نسبت به کردها افزوده میشد.
او که پس از ساقط کردن هواپیمای روس و کشته شدن خلبان آن، به شدت مورد غضب روسیه واقع شده بود، برای اینکه روسها را برای اشغال قسمتی از خاک شمال سوریه مابین دو کانتون کوبانی و عفرین با خود همراه کند، به حضور ولادمیر پوتین رفته، تا کمر خم شد و امتیازات بسیاری را به روسها داد تا در نهایت روسیه چشم خود را بر همکاری او و داعش و تحویل جرابلس بدون درگیری از طرف داعش به ترکیه ببندد!

جرابلس، اعزاز، باب و مارع در عملیاتی به نام سپر فرات به دست ارتش ترکیه افتاد و ترکیه با استقرار تروریستهای جهادی ارتش آزاد و قسمتی از داعش که در جرابلس فقط لباسهایشان را عوض کرده بودند تا به شکل ارتش آزاد درآیند، عملا کنترل این مناطق را بدست گرفت! اما باز به سد سدیدی برخورد به نام کُرد! که راه او را در اشغال مناطق بیشتر بستند.

از آنطرف کُردها که با حمایت نیروهای ائتلاف روز بروز مناطق بیشتری را از دست داعش آزاد میکردند، باعث شدند تا اردوغان بار دیگر نفرتش را نسبت به کُردها نشان دهد.
ترکیه‌ای که همیشه بشار اسد را دیکتاتور و آدمکش خطاب میکرد، حالا دیگر نخست وزیرش مجبور بود تا پشت تریبون برود و او را برادر بشار بنامد!
این تغییر سیاستهای پیاپی ترکیه فقط و فقط یک دلیل دارد، کُردها!

یک هفته‌ای میشود که اردوغان مجوز حمله به عفرین را از روسیه گرفته است و خدا میداند در قبال آن چه امتیازاتی به مستشار سابق ک گ ب داده است!
او نام تجاوز خود را اینبار شاخه زیتون گذاشت! چرا که عفرین به سرزمین زیتون شهرت دارد و باز در نطقی گفت " طی یک هفته تمام عفرین را کنترل خواهیم کرد" اما باز به دژی مستحکم برخورد به نام کُرد!

یک هفته از آن زمان میگذرد اما جز چند روستا در نقطه صفر مرزی که میان متجاوزین ترکیه و مدافعین کُرد دست بدست میشوند، نتوانسته است در داخل خاک عفرین پیشروی کند.
محاسبات او بار دیگر اشتباه از آب درآمد و کُردها که در حال جنگ با یک ارتش تا دندان مسلح عضو ناتو هستند که با تمام توان نظامیش به آنها حمله میکند، در حالی که از پشتیبانی رفقای غربی و شرقی و عربش چون قطر و عربستان برخوردار است، در جنگی نابرابر در منطقه‌ای کوچک به نام عفرین که پر است از درختان زیتون و از چهار جهت در محاصره ارتش ترکیه و دهها هزار جهادی مزدور از جبهه‌النصره(شاخه سوری القاعده)، فیلق الشام(که بسیاری از اعضای داعش را در خود جای داده است)، نورالدین زنکی(همانها که سر کودک سوری را بریده و از آن فیلم گرفتند)، سلطان مراد(همانها که در حلب با سلاح شیمیایی به محله کردنشین شیخ مقصود حمله میکردند) گرفته تا احرارالشام و سایر جهادیها و تکفیریها که سالهاست سوریه را به خاک و خون کشیده‌اند، قرار گرفته است، دلیرانه مقاومت میکنند.

اردوغان هرگز فکرش را نمیکرد که کُردها بتوانند اینچنین در مقابل او دفاع کنند، شاید او با خودش میپنداشت که همچون کرکوک به راحتی با ارتشی چند برابر مجهزتر و بزرگتر از ارتش عراق، وارد عفرین خواهد شد. اما برای او و بسیاری دیگر ثابت شد که عفرین، کرکوک نیست چون دست وطن فروشان و خائنین دیر زمانی است که از آنجا کوتاه شده است!

شاید در روزهای آینده شاهد حملات بیشتر ارتش ترکیه به عفرین باشیم و شاید هم با مقاومت بیشتر کُردها و فشار جامعه جهانی اردوغان مجبور به توقف عملیاتی شود که آن را شاخه زیت