Skip to main content

در کامنتهای خود خواستم بگویم

در کامنتهای خود خواستم بگویم
آ. ائلیار

در کامنتهای خود خواستم بگویم :
1- در آذربایجان و منطقه از زمان سومر تا بعد از ماد منطقه پر است از اتصالی( التصاقی) زبانها که زبانهایشان بهم نزدیک اند. از جمله قوم توروک. سابیر و لولوبی و غیره . بومیان.
2- زبان سومری با زبان ترکی پیوند دارد. رجوع به مقاله لینک داده شده در کامنت قبلی.
3- اقوام ترکی زبان از زمان ساسانیان هم به این منطقه آمده اند و بعد ها هم این کوچ ها بیشتر و بیشتر شده است. اینان به اقوام بومی که زبانشان با زبان کوچندگان ترک، همریشه و نزدیک بود، پیوسته اند؛ تا حکومت تقریباً هزاره ساله ی ترکی زبانها شکل گرفته است. که تا پایان قاجار ادامه داشت.
----

بهزاد گرامی نگفته چرا بومیان این منطقه، خویشاوندان زبانی -طایفه ای قدیمی ترکهای بعدی که به این منطقه مهاجرت کردند، نبودند؟
وقتی به پیوند ترکی و سومری دقیق شویم ، و نزدیکی عیلامی و دیگر زبانها را با آنها ببینیم ، روشن میشود که زبان ترکی نیز شاخه ای از همین زبانهای بومیان آذربایجان و منطقه(یعنی آسیانی)، است.
در حقیقت مهاجرت های بعدی ادامه ی مهاجرت های زمان سومرها و لولوبی ها و عیلامها و اورارتوها بوده است. که به خویشاوندان زبانی و ایلی و قبیله ای خود پیوسته اند.
4- بومیان آذربایجان و منطقه، نه تنها کم و بیش خویشاوندان زبانی-طایفه ای همدیگر بودند بل با مهاجران بعدی یعنی ترکها نیز خویشاوندی زبانی و طایفه ای و ایلی داشتند. این هم یکی از علتهای مهاجرت آنها به این مناطق بوده است.

-خلقها و ملتهای اتصالی زبان بخش ترکی در دوران کنونی، آن خویشاوندی « زبانی-طایفه ای» که دارند شکل قدیمی اش را اقوام آسیانی منطقه در عهد باستان داشتند. در حقیقت خویشاوندی کنونی بازتاب خویشاوندی عهد باستان است.
---
اینها مسایلی ست که خود شخص باید به دنبال شان برود و تحقیق کند. بدون توجه به آریایی ایسم و ترکیسم و هندو اروپایی گرایی غربی ها. هدف اینجا تنها اشاره ای به زمینه ها بود . همانطور که قبلاً هم اشاره کردم متاسفانه تحقیقات بیطرفانه بسیار کم است ولی منابع خیلی زیاد اند و علاقمند میتواند سالها پژوهش کند. و پرده های برخوردهای سیاسی را کنار بزند.

-لازم است شخص با زبان شناسی و زبانهای باستانی آشنایی لازم را داشته باشد. و از منابع زبانهای جهانی کنونی استفاده کند.
-متد علمی تحقیق را مد نظر داشته باشد و تا حد ممکن بیطرفی علمی را حفظ کند.
- ضرورت دارد که نتایج را به اطلاع علاقمندان برساند. شاید مسایل اندکی روشن شوند.

ادامه دارد