Skip to main content

Amartya Sen فیلسوف و اقتصاد

Amartya Sen فیلسوف و اقتصاد
peerooz

Amartya Sen فیلسوف و اقتصاد دان هندی ست که از سال ۱۹۷۲ در هند و انگلستان و آمریکا تدریس کرده و امروز استاد ممتاز دانشگاه هاروارد میباشد. ایشان در خانواده ای فرهیخته رشد یافته و برنده جوایز متعددی از جمله جایزه نوبل در علوم اقتصاد میباشند. نام Amartya را رابیندرانت تاگور مشهور که از دوستان خانواده بود برای او انتخاب کرد که به معنی جاودان و یا فنا ناپذیر است. ایشان کتابی بنام Identity and Violence: The Illusion of Destiny دارند که مقاله https://www.counterpunch.org/2018/02/02/making-sense-of-identity/ به اختصار به معرفی آن پرداخته است.

بر طبق این مقاله ایشان مخالف هویت منفرد و مجرد افراد بوده و معتقد است که شخص در آن واحد میتواند دارای چند هویت باشد؛ مثلا فرد مالزی از نژاد چینی میتواند در عین حال تبعه انگلیس و دلال سهام و غیر گیاه خوار و مبتلا به بیماری آسم و زبان شناس و ورزشکار

زیبایی اندام و شاعر و مخالف سقط جنین و موضوعات دیگر باشد. ایشان همچنین معتقد است که دمکراسی اگر منظور روح آن باشد مختص غرب نبوده و هر جامعه ای که در آن تحمل و گفتگوی عمومی وجود دارد عملا دمکرات است. بسیاری از بیانات ایشان بر ضد فرضیه های برخورد تمدن های ساموئل هانتینگتون میباشد که بنظر ایشان در جامعه ای مانند هند به تشدید تعصب و فرقه گرائی کمک مینماید. درک مفهوم نظرات ایشان شایدکمکی به حل مسائل مطرح شده در این مقالات بنماید.