Skip to main content

Soleymani عزیز، راه مبارزه ،

Soleymani عزیز، راه مبارزه ،
آ. ائلیار

Soleymani عزیز، راه مبارزه ، در شرایط جامعه ما، برای رهایی از دیکتاتوری ، احقاق حقوق ، در گام اول به شکل نسبی و ابتدایی و حداقلی، پروسه ی بسیار پیچیده، پرپیچ وخم، و دشواری ست. اما « دونقوزدان بیر توک ده چکسن - قنیمت دیر». تا بتوان پیش رفت. شاید که گام به گام به همه حقوق خود دست یابیم.
مسایل « شکست دیکتاتوری و کسب حقوق»، مسایلی « عمومی» هستند. و به تنهایی امکان دست یابی به آنها ممکن نیست. و با کنار ایستادن هم نه دیکتاتوری رفع میشود و نه کسی حق دیگری را رعایت میکند. آنچه تعیین کننده است « شرکت در مبارزه عمومی و پیش بردن خواسته های " عام و خاص" است». هرکس به اندازه کارش میتواند نتیجه بگیرد-در صورت موفقیت. اکنون در گام اول عملاً مسئله شکست دیکتاتوری توسط خیزش دی در جامعه روی میز آمده است.

با حل این مشکل « راه» برای طرح مسایل دیگر گشوده میشود. در این گام همین قدر که« رفع تبعیضات و برابری حقوقی» مورد تأکید و پذیرش قرار گرفته عامل بسیار مثبتی ست.
در مبارزه نیرو تعیین کننده است. نه سخن. هرچه قدرتمند تر باشی بیشتر میتوانی حقوق خود را به دست بیاوری. بدون مبارزه و نیرو همه میخواهند دیگری را برده ی خود کنند. چه قدرت باشد و چه سرمایه. چه ملت باشد و چه دولت. چه خودی باشد و چه بیگانه. برای «کسب حقوق و زندگی انسانی»، " قدرت و فکر" دو عنصر ضروری هستند.
متأسفانه ، با اندوه بسیار، باید گفت: در شرایط حاضر آذربایجان فاقد هر دو عنصر است.