Skip to main content

ژورناليست خواه كسي كه اين كار

ژورناليست خواه كسي كه اين كار
علی رضا اردبیلی
عنوان مقاله:
اصغر سلیمی :مصدق خط مشي وَيَا يك فرهنگ دمكراتيك جامعه

ژورناليست خواه كسي كه اين كار حرفه اصلي وي باشد يا اين كار را از سر علاقه شخصي انجام دهد، شبيه كار مدعي العموم است. حتي وقتي صد در صد با مصاحبه شونده موافقيد، حق است كه سوآلات انتقادي مطرح براي عموم را از مصاحبه شونده، بپرسيد. دادن امكان حرف زدن بدون مخالفت و بدون زاويه انتقادي به مصاحبه شونده، از هر جهت محل ايراد است.
درمورد جبهه ملي و دكتر محمد مصدق، سوآلات بي جواب بسيار است.
البته تنها سهم ناچيزي از اين انتقاد متوجه شماست چرا كه معمولا طرفداران دكتر مصدق و جبهه ملي (مثل بقيه نيروهاي سياسي ايراني) حاضر به مصاحبه با مصاحبه كننده اي كه سوآلات انتقادي مطرح بكند، نمي شوند.
سوآلات و ترديدهاي موجود در مورد دوران 3ي ماهه از 20 اسفند 1329 تا 28 خرداد 1332 و سهم اين حوادث در تعيين مسير تاريخ ايران، فراوان و متنوع است.

شلاق زدن به مجرمين درملاء عام ، استخدام چاقوكشان از سوي ادارات دولتي، ممنوعيت عرضه مشروبات الكلي در مكانهاي عمومي، ممنوعيت كار زنان و دختران در رستورانها، سركوب تظاهرات مخالفين از سوي دستجات اراذل و اوباش پايتخت، همكاري با شعبان جعفري و هزاران اوباش تحت فرمان وي، پوپوليسم لجام گسيخته در انداختن ريشه مشكلات كشور به گردن خارجي هاي و "خائنين"، در صحنه نگهداشتن مردم و تبديل آنها به "ملت هميشه در صحنه" و دهها مورد از اين دست ازسوي ،مخالفين دكتر محمد مصدق و حكومت وي و جبهه ملي، مطرح شده است.
بهتر است حداقل اكنون كه زماني از ماجراها گذشته و آبها از آسيابها افتاده است، كساني از مسئولين جبهه ملي يا طرفداران دكتر محدم مصدق در چهارچوب ديالوگها و مصاحبه هاي متمدنانه به اين اتهامات و سوآلات و ترديدهاي جدي پاسخ دهند.
حماسه سرايي ضدامپرياليستي، كم كار دست ما نداده است. بهتر است اين بزرگواران بي حجاب با سوآلات مخالفين خود مواجه شوند.