Skip to main content

مقاله ای از * دیوید گرِبر

مقاله ای از * دیوید گرِبر
جمال
عنوان مقاله:
نظر

مقاله ای از * دیوید گرِبر پرفسور مردم شناسی در روزنامه گاردین:

چرا رهبران جهان از حمله بیرحمانه به عفرین، حمایت مینمایند؟

سه سال پیش دنیا شاهد گروه زنان و مردانِ متشکلِ رزمنده ای در شهر کوبانی سوریه بود که فقط با کلاشینکف هایشان، ارتشی وسیع از جنگجویان اسلامگرای مسلح به تانک، توپخانه و تدارکات برترِ قابل ملاحظه ای را متوقف نمودند. مدافعان کوبانی اصرار داشتند که بنامِ دمکراسی فمنیستیِ انقلابی از شهر دفاع می نمایند. جنگجویان اسلامگرا دقیقاً بهمین علت در صدد نابودی آنان بودند. وقتی مدافعان کوبانی پیروز شدند، از آن پیروزی بعنوان بارزترین نمونهٔ مبارزه آشکار خیر و شر در جهان معاصر، تقدیر شد.

امروز آن حادثه دقیقاً در حال تکرار است. با این تفاوت که این بار رهبران جهان با قاطعیت از مهاجم حمایت می نمایند. در چرخشی عجیب، بنظر میآید که مهاجمان، رهبران کلیدی جهان و شکل دهندگان به افکار عمومی را قانع نموده اند که شهروندان کوبانی «تروریست اند» چون با آغوش باز تفسیری رادیکال از اکولوژی، دمکراسی و حقوق زنان را پذیرا شده اند.

منطقهٔ مورد بحث عفرین است، که توسط همان واحدهای مدافع مردم و مدافع زنان - YPG و YPJ - محافظت میگردند که از کوبانی دفاع نمودند. کسانی که تنها نیرویی در سوریه بودند که پذیرفتند نبرد علیه داعش را به قلبِ منطقهٔ تحت تصرف آنان کشانده و با فدا نمودن هزاران مبارز رقه پایتخت آنرا به تصرف درآورند.

محدودهٔ ایزوله شده ای در جنگ داخلی سوریه که در آن صلح و خِرد برقرار بود و شهرتش تنها به زیبایی کوهستانها و باغهای زیتون آن است. جمعیت عفرین در جریان جنگ سوریه با هجوم هزاران پناهجوی غالباً عرب که آمده بودند تا در کنار اکثریت کرد ساکن عفرین سکنی گزینند، دو برابر شد.

در همانحال ساکنان عفرین از صلح و ثبات منطقه بسودِ استقرار اصول دمکراتیکی بهره بردند که در اغلبِ مناطق کردنشین شمال سوریه (موسوم به روژآوا)، توسط اکثریت کرد ساکن پذیرفته شده بود. تصمیم سازی های منطقه به تشکیلاتِ محلات که همه حق شرکت در آنها را دارند واگذار گردید، دیگر بخشهای روژآوا شدیداً بر برابری جنسیتی اصرار ورزیده، هر اداره ای موظف بداشتن رهبری متشکل از یک زن و مرد گشت، و در مجموع دوسوم ادارات عمومی در عفرین توسط زنان اداره می شود.

امروز این تجربه دمکراتیک آماجِ حمله غیر قابلِ توجیهی از سوی بازماندگان داعش و القاعده، و اعضای بدنامِ «گروه مرگ» ارتش ترکیه موسوم به «گرگهای خاکستری» قرار گرفته است که توسط تانکها، هواپیماهای اف ۱۶ و هلیکوپترهای ارتش ترکیه حمایت می گردند. همچون سلف شان داعش، بنظر میآید نیروهای فوق مصمم اند که همهٔ معیارهای رفتاری پذیرفته شده را زیر پا نهاده، با بمب های ناپالم به روستائیان حمله نموده، سدها را مورد هجوم قرار داده و حتی برسم داعش آثار باستانی را منفجر نمایند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام نموده است که «قصد داریم عفرین را به صاحبان راستین آن بازگردانیم»، تهدید استتار شده ای که اشاره به تصفیه قومی ساکنان کرد آن دارد. همین امروز مشخص شد که کاروان کمک های بشردوستانه غذایی - دارویی به عفرین توسط نیروهای ترکیه مورد حمله قرار گرفته است.