Skip to main content

گرچه جناب بستجاني با سخنرانی

گرچه جناب بستجاني با سخنرانی
peerooz

گرچه جناب بستجاني با سخنرانی غرای خود که گویی برای تظاهرات ادا میگردید نکات مفید بسیاری را متذکر شدند ولی یکی دو مورد آن از نظر من جای گفتگو دارد. یکی آنکه ایشان جلوگیری از فروش نفت را یکی از دوشرط واجب و مهم برای سقوط رژیم میدانند. کمتر از یکصد سال پیش که جمعیت ایران ۱۲ میلیون و آب فراوان و زمین ها حاصل خیز بود مردم در فقر زندگی میکردند. امروز با بی آبی و بدی اوضاع جوی, ۸۰ میلیون ایرانی جز از نفت چیز دیگری برای تغذیه دارد؟ آیا فرمایش ایشان مصداق اینست که عمل جراحی بسیار موفقیت آمیز بود ولی بیمار فوت کرد؟ و این همان کاری نیست که یکی دو هفته پیش دونالد ترامپ و وزیر خارجه او - مدیر عامل سابق شرکت غول پیکر نفتی اکسون - در مورد ونوزئلا اجرا کردند و سیل فراری چنان بالا رفت که کلمبیا مرز خود را بر فراریان بست؟ آیا ایشان چنین آرزویی دارند؟

در مورد رضا پهلوی و "شاهزاده" نامیدن ایشان نیز

سئوال هایی وجود دارد. آیا ما معمولا و در مکالمه برای بازماندگان قاجار کلمه "شاهزاده" را به کار میبریم؟ نه, ما به آنها رسما "شازده" و " شازده ها" میگوییم. اگر رضا پهلوی با چنین لقبی موافق است پیش کش و گرنه لقب محترمانه آن "آقا" و یا "جناب" است.

فرمایشات جناب کیانوش در مورد هرزه گویان, درست و مطابق اصلاحاتی است که اخیرا در ایران گلوبال صورت گرفته است. یکی دو تذکر دوستانه: نام ترانه شروع برنامه و احیانا نام خواننده آن باید ذکر میشد. دیگر آنکه تلفظ کلمه share برای مشارکت دادن, "شیر بر وزن خیر" است و تلفظ "شر", اصطلاح "شر و ور" را به ذهن متبادر مینماید.