Skip to main content

جناب جمال، آن قدر دوغ و دوشاب

جناب جمال، آن قدر دوغ و دوشاب
آشچی

جناب جمال، آن قدر دوغ و دوشاب را با هم قاطی میکنی و از هر باغ و دره ای حرف بی پایه می آوری که آدم درمی مومنه به کدوم یکی جواب بده. شما تا به حال سفر کردی به ترکیه؟ مثلا میدان تقسیم و خیابان استقلال آنجا رو دیده ای؟ آنتالیا رفتی مثلا؟ به این مناطق برو و میبینی که مردمی از 72 ملت برای گردش و تفریح به ترکیه آمده اند و هیچ نظر منفی هم به ترکها ندارن. اتفاقا همین دیروز دولت ترکیه آمار گردشگران خارجی رو منتشر کرد و گفت که تعداد توریستهای هلندی و آلمانی نسبت به سال پیش خیلی هم رشد کرده. در حالی که باید طبق استدلال شما، به خاطر عملیات عفرین سقوط میکرد. پس بهتره احساسات خودت رو به همه مردم دنیا تعمیم ندی.
بعد شما باز از تاریخ و غیره فاکت میاری مثلا...ببین جمال، آن کسانی که از آسیای میانه موفق به فتح ایران و خیلی جاهای دیگه شدن و پادشاهی در پی پادشاهی بنا کردن، مردمانی دلاور و تیغ بر کف بودن.

واقعا امیدوارم بخشی از ژنهای من به این چابک سواران جنگاور برسه تا شاید در من هم بخشی از شجاعت و مردانگی اونها وجود داشته باشه. گرچه مطمئنم همه ژنهام به اونها نمیرسه و مثل همه مردم دیگه، مخلوطی هستم از اقوام و تیره ها و تبارهای مختلف. اون زمان، رسم زمانه اون جوری بود. پوست کندن و کله بریدن و چشم در آوردن و خایه کشیدن و از این کارها لازمه کشورداری داری بود و هر پادشاهی این کارها رو انجام میداد. در رم انسانها رو توی جاهایی شبیه استادیوم جلوی شیرها مینداختن و زن و مرد از تماشاش کیف میکردن. همون زمان، ترکها و مغولها توسری خور نبودن و گلیم خودشون رو از آب بیرون کشیدن و بر اقوام دیگه غلبه کردن. این هم چیز بدی نیست... 2500 سال پیش، وقتی اجداد آریاییها به ایران اومدن، در این منطقه چند هزار سال تمدن و کشورداری وجود داشت. خط، موسیقی، داستان، معماری، رسم و رسوم، تجارت، صنعت و همه این چیزها در بالاترین سطح نسبت به زمانه خودش وجود داشت. آریاییها در این موارد از بومیان خیلی عقب مونده تر بودن. بعد کم کم و در طی سده ها به این مناطق مهاجرت کردن، ساکن شدن، تحت امر ساکنان بومی این مناطق دراومدن، این هنرها رو از اونها یاد گرفتن و بعد هم همچنانکه رسم تاریخ هست، به فکر شوریدن بر علیه حاکمانشون و پی افکندن حکومتهای خودشون افتادن (که کار بدی هم نکردن). بعد به فکر فتح کشورهای دیگه و گسترش امپراطوریشون افتادن و این کار رو عملی کردن. بعد هم دیگران در طی تاریخ به این مناطق مهاجرت کردن و یا لشکرکشی کردن. نمیتونی بگی مهاجرت و لشکرکشی اجداد من مجاز و قانونی بود و مهاجرت و لشکرکشی اجداد دیگران غیر قانونی! در هیچ جای دنیا این منطق قابل قبول نیست...شما میگی باید از خونه آبا و اجدادیت بیرون بری چون غاصبی! نقشه کشور فرضیت رو هم میکشی و چاپش هم میکنی. این یعنی اینکه به 4 کشور همسایه ات عملا داری اعلان جنگ میکنی! بدتر از اون، داری به ملتها اعلان جنگ میکنی. خوب، چه انتظاری داری؟ معلومه که از هر ابزاری بر علیهت استفاده میشه. من قبلا هم نوشتم برات؛ همه در ترکیه موافق استفاده از ارتش آزاد نبودن و بحثهای خیلی شدیدی اینجا در گرفت سر این موضوع (یعنی این قدر شدید که اردوغان و ییلماز اؤزتورک از ج.ه.پ دقیقا سر این موضوع به هم فحش دادن و همدیگه رو بی ناموس و بی اخلاق و غیره خطاب کردن). ولی هم ج.ه.پ و هم اکثریت قاطع مردم ترکیه از این عملیات حمایت کردن. چرا؟ چون ی.پ.گ داره بقای ترکیه رو تهدید میکنه. تریلی تریلی، مجانی، از آمریکاییها سلاح پیشرفته تحویل میگیره. ترکهای ایران هم از جانب ی.پ.گ/پ.ک.ک احساس خطر میکنن. از جانب ارتش آزاد احساس خطر نمیکنن اما از جانب پ.ک.ک احساس خطر میکنن. چرا از اینکه بسیاری از ترکها از این عملیات حمایت میکنن تعجب میکنی؟ شما خودت به صراحت میگی باید از خونه ات بزنی به چاک. چه انتظار دیگه ای داری؟ انتظار همدردی؟
من الان نقشه عفرین رو باز کردم. در شمال جیندرس یک روستا هست به اسم کفرصفرا که اسم عربیه. بعد یه روستا بالاتر اسمش کوران هست که باید اسم کردی باشه. بعد یه روستا بالاتر یه روستا هست به اسم چوبانلی که اسم ترکی هست و همین طور بگیر برو تا آخر. ولی شما میگی همه اینها کردستانه و من میخوام اینجا رفراندوم برگذار کنم. من هم یک پیشنهاد دارم. چرا شما زحمت بکشی، چطوره ما اونجا رفراندوم برگذار کنیم؟ با نظارت سازمان ملل هم باشه؟ چی میگی؟
راه حل این چیزا که شما میگی نیست. این مناطق خیلی خیلی در هم تنیدگی قومیش پیچیده است. پیچیده تر از اون که ضربتی بشه حلش کرد. راه حلی مقبوله که کمترین درد و رنج رو به مردم تحمیل بکنه. راه حلهای شما به درد و رنج مردم اضافه میکنه. منشا درگیری و جنگ میشه. در کرکوک هم شد، در عفرین هم شد و در جاهای دیگه هم خواهد شد.