Skip to main content

جناب بامسی، نمی دانم چرا شما

جناب بامسی، نمی دانم چرا شما
آشچی

جناب بامسی، نمی دانم چرا شما با جدیت درصدد اثبات این نکته هستید که ماست سفید است یا شکر شیرین و نمک شور است! خوب برادر، من که در قبال واقعیت وجودی ستم ملی با شما اختلافی ندارم. شاید بتوانم حتی نکات بیشتری به ان چه شما نوشته اید نیز اضافه کنم. موضوع به سادگی این است که آقای لوایی از به هم خوردن برجام، تشدید فشارهای خرد کننده اقتصادی بر همه مردم ایران از جمله آذربایجانیها و حتی حمله احتمالی آمریکا به ایران و راه افتادن دریای خون استقبال می کند. البته «استقبال می کند»، تخفیف موضوع است چون ایشان دارد از خوشحالی بشکن می زند. شما چه می گویید؟ شما نیز با ایشان هم عقیده و هم احساس هستید؟ سؤال مشخص است و جواب مشخصی نیز می طلبد.
از تبعیض نوشته اید...با همه آنچه نوشته اید موافقم ولی راه رفع تبعیض چیست؟ همکاری با آمریکاییها؟ آمریکاییها همانهایی هستند که امروز پ.ک.ک را تا دندان مسلح کرده اند.

همان پ.ک.کایی که چشم طمع به غرب آذربایجان دارد. همان پ.ک.کایی که از آرداهان تا هاتای را می خواهد جدا کند. آمریکایی که با ایجاد نیروی چکش سالها در شمال عراق منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد، پ.ک.ک و بارزانی را تقویت کرد و در خفا از استقلال کردستان بارزانی و ضمیمه شدن کرکوک به آن خوشنود بود. آمریکایی که ی.پ.گ را زیر پر و بال خود گرفته. همان ی.پ.گ که هر روز به ترکیه تروریست صادر می کند. حالا چرا باید از این قدرت خیری به ما برسد؟
بله، نسبت به ترکها و نسبت به تمام غیرفارس زبانها تبعیض و ستم مضاعف وجود دارد. ولی مگر یک زن فارس زبان صرفا به خاطر زن بودنش تحت تبعیض نیست؟ مگر یک شخص لائیک یا آته ایست یا ماتریالیست یا کمونیست یا سنی مذهب یا بهایی یا زردشتی یا یهودی یا درویش اهل حق فارس زبان تحت تبعیض نیست؟ یک آته ایست یا بهایی فارس زبان شانسی و الله بختکی در جمهوری اسلامی زنده است! این لیست را همین طور میشود ادامه داد. کلا هر کس که ذوب در ولایت نیست، در جمهوری اسلامی تحت تبعیض است. بله، درست است، یک ترک یا کرد یا عرب یا ترکمن یا بلوچ ماتریالیست بیش از یک فارس ماتریالیست تحت تبعیض است ولی آیا این دلیل نمیشود که به بیراهه افتاد؟
مساله استقلال خواهی یک حرکت انحرافی است که هیچ تناسبی با واقعیتهای جامعه ایران و آذربایجان ندارد. از آنجا که نه شرایط عینی و نه شرایط ذهنی برای تحقق این خواست فراهم است، لاجرم کسانی که در این مسیر قرار دارند یا خواسته یا ناخواسته در خدمت سیاست سکوت جمهوری اسلامی قرار می گیرند یا اینکه در خدمت نیروهای بیگانه در می آیند و بیشتر و بیشتر از جامعه خود پرت می افتند. مثل نیروهای کرد و بلوچ ایران که امروز از یکی از مرتجعترین حکومتهای جهان یعنی عربستان سعودی حمایت می کنند. مثل لوایی که به خاک سیاه نشستن مردم باعث شادمانیش میشود. کسی که از بدبختی و رنج مردمش شادمان بشود، کوچکترین ارتباطی نمیتواند با جامعه برقرار کند. رابطه این فرد با جامعه اش خیلی وقت است که بریده شده. چون دلار 8000 تومانی فقط فارسها را متاثر نمیکند. اتفاقا ترکها را بیشتر متاثر میکند چون به لحاظ اقتصادی در وضعیت ضعیفتری قرار داریم.
راه حل رفع تبعیض، تبدیل شدن به پیاده نظام بازی قدرتهای بزرگ نیست. راه حل رفع تبعیض، این نیست که نیروهای اشغالگر مملکت را تسخیر کنند، جنگهای قومی راه بیاندازند، میلیونها نفر آواره شوند، هر روز اتوموبیلی یک جای شهر منفجر شود و ... راه حل، مشارکت فعال در مبارزات مردم ایران همراه با تاکید دائمی و محکم بر مطالبات به حقمان است. این راهی است که من می شناسم. تنها نیز من نیستم که این جوری فکر می کنم. راه نیروهای میهن دوست و دموکرات کرد در ترکیه که از ستم مضاعف رنج می برند نیز همین است و علی رغم سختی راه، پیشرفتهایی نیز داشته اند البته.