Skip to main content

جناب صوفی زاده مسلما میدانند

جناب صوفی زاده مسلما میدانند
peerooz

جناب صوفی زاده مسلما میدانند بنایی را که کمتر از یک روز میتوان تخریب کرد شاید نتوان در چند ماه ساخت و این در صورتی ست که خواست و توان ساختن وجود داشته باشد. جناب ایشان از طرفداران و مبلغین کردستان واحد میباشند ( به عنوان نمونه "http://www.iranglobal.info/node/56387 جمهوری شرق کوردستان آری، جمهوری مهاباد نە،...."). اما فرمایشات ایشان نشان میدهد که چگونه تعصب میتواند دیده را بر حقایق ببندد.

ایران سرزمینی ست که قرن ها ملت ها و اقوام و طایفه ها در جوار هم و باهم زیسته و پس از تهاجم بیگانگان خود بخود با اندک کمکی بهم پیوسته و حکومت واحدی را تشکیل داده اند. اما کردستان هرگز در تمام طول تاریخ حکومت واحدی نداشته و تنها دوره درخشان آن دوره صلاح الدین ایوبی بود که بجای دولت متحد کرد,بازماندگان او بنام ایوبیان در مصر و حلب و غیره حکومت کردند. این تضاد حققت بر چشم تعصب پوشیده است.

یعنی نمیتوان آرزوی تخریب کشوری با استقامت تاریخی ایران را داشت و با مصالح معیوب به ساختن بنایی ماندگار امیدور بود.

کردها عمده تا مردمانی کوهی بوده اند و آنچه در خاطره مانده است افراد طوایف مختلف برده خان ها بودند که خان ها نیز دائما با یکدیگر کشمکش و رقابت داشتند. تنها همبستگی آنها زمانی بود که به تحریک ابوالفتح میرزا سالارالدوله پسر دوم مظفرالدین شاه به جنگ با مشروطه خواهان پرداختند. در غیر این صورت در هر "شاه گشتی" ایل ها, شهر های مجاور مانند کرمانشاه و ارومیه را غارت میکردند. همین.

اینکه قضا و قدر وکشمکش های جهانی چه پیش آورد امر دیگری ست اما هیچ آدم عاقلی با پیاده نظام دیگران شدن, بارها با این طناب پوسیده به چاه نمیرود و عرض خود نمیبرد.